Visszhang: koncert

IN PARI

Visszhang

Az új sorozatban zene és szöveg, zene és fotográfia kerül egymás mellé.

Erre a paritásra utal a cím: egyenrangú félként „küzdenek meg” egymással az est folyamán. Márkos Albert szerkeszti a széria egyes részeit, amelynek előzménye a nyitott műhelybeli Words & Music volt, ezért most a Nyitott Műhely művészeti vezetője, Finta László mutatta be az est művészeit, és egy magával hozott csengővel indította el az előadást, ahogyan korábban az esteken.

A kísérletben Parti Nagy Lajos költő, drámaíró, író mellett Bartokos Botond zeneszerző, zongorista, Kovács Gergely dobos és Márkos Albert zeneszerző, csellista vett részt. Az élmény nagyon hullámzó, hol a szöveg erősödik fel, hol a zene, hol a szövegre figyelünk, hol a zenére, és közben többnyire elveszítjük a másikat. A művészek improvizálnak, nincs megkomponálva az előadás. Hiába működik minden, mégis megképződik bennünk, hogy mintha a szöveg dominálná a végeredményt. Olyan pillanat is akad, amikor hallgatnánk tovább a koncertet, izgulunk, hogy tartson tovább a zene, de elindul a szöveg, amely kiszakít és elragad az érzelmek világából, és gondolati síkokra terel. Megállapodunk, de csak kicsit, aztán megyünk a sohasem hallott szóalkotásokkal, fülelünk, nehogy kihagyjunk valamit. Minden szereplő igyekszik valami egyénit belevinni a produkcióba, olykor csak kapkodjuk a fejünket, és próbáljuk befogadni a sokféle megszólalást. Mégis üdvözölhető ez a próbálkozás: úgy könnyed, hogy semmiképp nem sekélyes, és úgy összmunka, hogy mindenkinek a saját hangja is érvényesül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.