Visszhang: lemez

Jimi Hendrix Experience

Visszhang

Los Angeles Forum: April 26, 1969

Ha a múlt század vége felé egy (nyugati) lemezboltban bekötött szemmel kellett volna választani, nagy eséllyel Jimi Hendrix valamelyik posztumusz kiadványát húzzuk elő. Az 1970-ben elhunyt gitárosnak életében három koncertlemeze jelent meg, de az­óta egy sor vegyes minőségű élő felvételét is kiadták; több mint negyven efféle albumot ismerhetünk. Vagyis nem nagy meglepetés, hogy novemberben, a gitáros születésének 80. évfordulójára megint „élő” lemezt adtak ki.

A Los Angelesben rögzített, 1969-es felvétel nem tartogat sok meglepetést. A koncerten elhangzó dalok már megjelentek olyan soklemezes, fantáziadús elnevezésű válogatásokon, mint a The Jimi Hendrix Story (1992), a The Jimi Hendrix Collection (2001) vagy a The Jimi Hendrix Anthology (2010), így gondolhatnánk azt is, hogy a ZZ Top-os Billy Gibbons kísérőszövegével feldobott pazar kiadványnak inkább a polcon, mint a lemezjátszón volna a helye. Ám egy esélyt érdemes adni a lassan 54 éves felvételnek. Legfőképp azért, mert a mostani lemezen elejétől a végéig hallható a Los Angeles-i esemény, és így valóban koncertélményt nyújt, nem úgy, mint a korábbi antológiák. A kilenc szám közül kiemelkedik a finálé, a Woodoo Child párosítása a Cream Sun­shine of Your Love-jával több mint ne­gyed­órában, illetve a hasonló hosszúságú Tax Free, amelyet Jimi Hendrixnek és társainak – Mitch Mitchell dobosnak és Noel Redding basszusgitárosnak – volt bátorságuk nyitószámként eljátszani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.