Visszhang: koncert

John Scofield’s „Yankee Go Home”

Visszhang

A magától értetődőség iróniája sugárzik az Uberjam óta felülmúlhatatlan John Scofield attitűdjéből.

A 72 éves, a jazztörténet utóbbi ötven évében folyamatosan jelen lévő, de hangját sem meg-, sem el nem változtató, mégis örökmozgó gitáros végig izzásban tartotta a jazzklubot, kétszer hetven percben. Imponáló, ahogy a saját életkorát, általában az öregedést, a kispolgári értékeket, a világhírt ilyen alapállásból megéli és reflektál rájuk: Country for Old Man, Combo 66, Past Present. Tavaly a Grateful Dead negyvenéves számának címét (Uncle John’s Band) választotta zenekarnévnek és címnek. Az őszi triólemez után megint váltott: az ugyancsak szarkasztikus nevet viselő Yankee Go Home kvartettel turnézik. A trió­lemezen is szerepelt, még mindig fiatal, és nagyon vállalkozó kedvű bőgős, Vicente Archer most is itt volt. Az új jazz- és rockdobos óriási meglepetés: Josh Dion ugyanis énekelt is, miközben a már egy ideje állandó Scofield-modellhez oly szükséges funky és blues motort úgy tartotta mozgásban, hogy az a sokféle jazzt is űzte, hajtotta. A négyes lüktetés és a posztmodern tálalású americana dallamok mellé új réteget emelt be a zongorista Jon Cowherd gazdag jazzharmóniáival és iróniamentes szólóival. Scofield gitárvonalai pedig mind a három taggal együtt mozogtak, improvizációiban egészen vad bakugrásokat és közhelyes tonika-dominánsokat úgy fűzött össze, hogy mindenki érezte, hogy ezt tényleg nem lehetett volna másképp, ez csakis így szólalhatott meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.