Visszhang: könyv

Kavakami Mieko: Az éj szerelmesei

Visszhang

Az utóbbi pár évben kezdték el a legfigyelemreméltóbb kortárs írók között emlegetni Kavakamit.

Lassan egy polcra helyezik a hasonlóan női témákkal foglalkozó Elena Ferrantével vagy Sally Rooney-val. Izgalmas, egyedi hangon szólal meg, amit egzotikussá tesz japán származása. A zárkózott, önmaga elől is elrejtőző Fujuko a regényének az elbeszélője, aki maga sem tudja eldönteni, hogy az élete romba dőlésén szemlélődik-e, vagy megragadhatók-e még olyan emlékképei és élményei, amelyekből változás fakadhat. A feszültséggel teli élettörténetet az elbeszélés során egyszerre a fény mibenlétén való gondolkodás töri meg, aminek a célja semmiképp nem az, hogy Fujukónak sikerüljön valahogy a figyelmét elterelnie önmagáról, a képek inkább metaforikusak: a befelé forduló, embertársai elől elzárkózó lektornak talán esélye lehet más világításban szemlélni az életét. A fiatal (mindössze 35 éves nő) ugyanis megismerkedik Micucukával, a fizika­tanárral, aki elindíthatja a változás útján. A könyv Fujuko alakján keresztül a női alkoholizmus, a magány és a társas kapcsolatok nehézségeit boncolgatja, miközben úgy mutat fel látleletet a japán társadalom egy szeletéről, hogy nem gyarmatosítja önmagát egy esetleges nyugati olvasó szemén keresztül. Ezáltal bár fel tudjuk fedezni, milyen különbségek lehetnek a japánok és mondjuk, a magyarok érintkezési módjai között, de egy romantizálástól mentes képet kapunk Fujuko életéről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.