Visszhang: lemez

Kit Armstrong: Byrd, Bull

  • - csk -
  • 2021. november 17.

Visszhang

Mi jellemzi a romantikus zongoramuzsikát? Személyesség, költőiség, ábrázoló szellem, szabadság, képzelőerő, virtuozitás. És mikor kezdődött a története? Hát a 19. század elején!

Ha azonban megismerjük a brit-tajvani származású, amerikai zongoraművész katartikus dupla albumát – a két 16–17. századi angol virginalista zeneszerző, William Byrd (1540–1623) és kortársa, John Bull (1562–1628) billentyűs műveiből –, az a benyomásunk támad, hogy ezek a maguk módján romantikus darabok: felmutatják a romantika valamennyi imént felsorolt tulajdonságát.

Armstrong a billentyűs muzsika látnokainak nevezi őket, jogosan. Persze ő is hozzáteszi a magáét: ahogyan a darabokat játssza, az látomásos művészet. Álmok, képek, jelenetek bontakoznak ki előttünk, varázslatos hangulatok, színek sokasága. Egy kimeríthetetlen kincsesbánya lágyan kibomló vagy épp megfeszülő dallamokból, burjánzó díszítésekből, futamokból. Rövidebb és hosszabb darabok, személyes vallomások, táncok, dalok, kánonok, variációk. Gazdag világ, a régi zene két hatalmas képzelőerejű alkotójának univerzuma ez, egy páratlan érzékenységű muzsikus kongeniális előadásában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.