film

Kyuka – Mielőtt véget ér a nyár

  • SzSz
  • 2025. szeptember 10.

Visszhang

Valahol a szépséges Égei-tengeren járunk, a fejünk felett forrón tüzel a nap, a parton nyugszik a demokrácia bölcsője, a vitorláson pedig apa és két felnőttkorú gyermeke ringatózik.

Ez Kosztisz Haramuntanisz – saját 2018-as rövidfilmjéből forgatott – nagyjátékfilmes debütjének az alaphelyzete. A rövidfilm címe (Kioku) memó­riát, a hosszúé (Kyuka) vakációt jelent – ebből is sejthetjük, hogy többről van itt szó, mint holmi családi kiruccanásról. Az apa célja ugyanis az, hogy gyermekei ismét találkozzanak édesanyjukkal.

A lassan csordogáló sztori tele van apró, szimbolikus jelenetekkel és utalásokkal: a magát nagy horgásznak mondó apának egyetlen kapása sincs, s amikor véletlenül mégis halat fognak, arról kiderül, hogy már döglött. A lánya már az utazás elején összehányja magát a hajón, viszont az identitását apja elől titkoló fiút jobban érdeklik a női ruhák, mint hogy élményeket szerezzen a családjával. Ugyan a film nem része a Lánthimosz vagy Tsangari nevével fémjelzett Greek Weird Wave irányzatnak, így is épp elég fura és rendhagyó: a képarány, az éteri zene, a családi mosolyalbumba illő etűdök, a mindent túlragyogó tenger mind-mind azt ordítják, hogy itt bizony egy tőrőlmetszett szerzői filmmel van dolgunk. Ezek a megoldások azonban hamar a filmre telepszenek, és mivel a szereplők mozgás helyett csak ide-oda hánykolódnak, ki is szorítanak minden egyebet. Ami marad, az egy nyomasztó nyár helyenként érdekes, ám többnyire unalmas krónikája.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.