film

Kyuka – Mielőtt véget ér a nyár

  • SzSz
  • 2025. szeptember 10.

Visszhang

Valahol a szépséges Égei-tengeren járunk, a fejünk felett forrón tüzel a nap, a parton nyugszik a demokrácia bölcsője, a vitorláson pedig apa és két felnőttkorú gyermeke ringatózik.

Ez Kosztisz Haramuntanisz – saját 2018-as rövidfilmjéből forgatott – nagyjátékfilmes debütjének az alaphelyzete. A rövidfilm címe (Kioku) memó­riát, a hosszúé (Kyuka) vakációt jelent – ebből is sejthetjük, hogy többről van itt szó, mint holmi családi kiruccanásról. Az apa célja ugyanis az, hogy gyermekei ismét találkozzanak édesanyjukkal.

A lassan csordogáló sztori tele van apró, szimbolikus jelenetekkel és utalásokkal: a magát nagy horgásznak mondó apának egyetlen kapása sincs, s amikor véletlenül mégis halat fognak, arról kiderül, hogy már döglött. A lánya már az utazás elején összehányja magát a hajón, viszont az identitását apja elől titkoló fiút jobban érdeklik a női ruhák, mint hogy élményeket szerezzen a családjával. Ugyan a film nem része a Lánthimosz vagy Tsangari nevével fémjelzett Greek Weird Wave irányzatnak, így is épp elég fura és rendhagyó: a képarány, az éteri zene, a családi mosolyalbumba illő etűdök, a mindent túlragyogó tenger mind-mind azt ordítják, hogy itt bizony egy tőrőlmetszett szerzői filmmel van dolgunk. Ezek a megoldások azonban hamar a filmre telepszenek, és mivel a szereplők mozgás helyett csak ide-oda hánykolódnak, ki is szorítanak minden egyebet. Ami marad, az egy nyomasztó nyár helyenként érdekes, ám többnyire unalmas krónikája.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.