Visszhang: lemez

Liszt, Schubert: En­counters / Magyar Valentin

Visszhang

Néhány feljegyzés árulkodik arról, mit gondolt Liszt Ferenc a fiatalon elhunyt, a maga korában alig ismert Franz Schubertről.

Ő volt „a legköltőibb muzsikus, aki valaha élt” – írta 1838-ban, tíz évvel annak halála után, a többi árulkodó jelet azonban a művekben kell megkeresnünk. Liszt számos Schubert-darabot feldolgozott, négykezes változatot készített a Wanderer-fantáziából, ám a „virtuóz éveiben” a péklegény fütyüléséből és a kortárs operaslágerekből is egyforma kedvvel csinált tűzijátékot az Érard-zongorákra. Látható szeretettel nyúlt Schubert dalaihoz, később, Weimarban pedig még a kevésbé sikerült operáit is megpróbálta felújítani.

Magyar Valentin, a briliáns zongoraművész a két alkotó mélyebb zenei rokonságát keresi, és elsősorban Liszt Soirées de Vienne (Bécsi esték) című sorozatában találja meg. Liszt rábukkant az idősebb pályatárs hat csokor, szinte elfeledett – 1815 és 1823 között komponált – keringőire, majd a nagy koncerttermek közönségízléséhez szabta azokat. De nem veszett ki belőlük a schuberti kísérteties finomság. Az albumot a sorozat legtöbbet játszott darabja, az Allegro strepito nyitja, amely nem szűkölködik mutatványos frázisokban, a kötőanyag, a bécsi elegancia és a schuberti spiritusz mégis a mennyekbe emeli. No, meg Magyar Valentin játéka, aki a sorozat hetedik, Allegro spiritoso című darabját például a címnek megfelelő derűvel interpretálja, de a középrészben megteremti azt a rejtélyes, törékeny atmoszférát, ami nélkül nem érdemes romantikus zongorazenét játszani.

Az előző, Rachmaninov-műveket tartalmazó lemez után az új szólóalbumról is kitűnik, hogy Magyar Valentinnal egy újabb lírikus jelent meg a zongoristák között, aki nem felejti el, hogy a 19. századi zongorairodalom szorosabb rokonságban van a költészettel, mint bármi mással. Így a program legmeggyőzőbb része éppen a Wilhelm Müller versére írt, Der Müller und der Bach című dal Liszt-féle átdolgozása: ez a muzsika egyszerre szól a szenvedésről, a szerelemről, és persze főleg a halálról és az újjászületésről, mindezek együtteséről, ahogy a romantikus költők szerint csak a természet tud mesélni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.