Visszhang: könyv

Makó Ágnes: A részvétel nem önkéntes

Visszhang

A kötet negy­ven­öt rövid, legtöbb esetben alig pár oldalas novellája a kortárs magyar irodalomból kikopni látszó groteszk és az abszurd próza hagyományait idézi.

Az elsőre hétköznapinak tűnő beszélők egészen lehetetlen történetek szereplőivé válnak, máskor meg a hétköznapinak tetsző jeleneteken keresztül lepleződnek le a társadalmi „normák” és elvárások esetlegességei, és válnak nevetségessé a szorongató helyzetek. Egyperces novellák ezek, némelyikben kifejezetten látványos Örkény hatása: ahogy a hűtőben egymásnak üzengető élelmiszerek „beszélgetéséből” kirajzolódik egy elvált anya története (Cetlik a hűtőben), az mintha az Egy magyar író dedikációira játszana rá.

A kifordított szituációk a mindannyiunkban gyökeret vert sztereo­típiák mozgósításával dolgoznak. („Huszonévesen azt hittem, a gyerek lesz az univerzális megoldás minden bajomra. Aztán kiderült, a gyerek is ember” – áll a Kerekben.) Bármennyire könnyen fogyaszthatók e szövegek, nem érdemes egy levegővel végigrohanni rajtuk. A többszöri olvasás segít felfedezni, hogy az elbeszélések valódi tétje gyakran az előítéleteink által elhomályosított tartományokban rejtőzik. A jobb írásokban kellő érzékenységgel, finom ízléssel és szelíd humorral ezeket a részleteket teszi láthatóvá a szerző. Ilyenkor a spamekre készségesen válaszolgató Terike levelezései kapcsán sem azt érezzük, hogy milyen nevetséges ez a netet rosszul használó idős nő, hanem összeszorul a szívünk a magányossága miatt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.