Visszhang: koncert

Florence + the Machine

Visszhang

Vannak a Szigetnek bejáratott zenekarai.

Ha régen létezett volna a mém fogalma, biztosan mémmé vált volna az egykor szinte állandó fellépő Guano Apes, és persze a The Prodigy visszatérésén is jó volt élcelődni. Lassan Florence Welch és zenekara is ilyen, hiszen az elmúlt hat fesztiválon háromszor is fellépett, de ebben az esetben nincs miért fanyalogni. Akkor sem, ha tényleg minden koncerten pontosan azt kapjuk a most éppen a 2022-es Dance Fever című albumot turnéztató Florence + the Machine-től: van egy háttérben meghúzódó, amúgy nagyon jó zenekar, és előttük pedig Florence Welch, aki valószínűleg akkor is lenyűgözné a közönséget, ha a zenekara nélkül énekelne CD-ről. A 36 éves énekesnőről csak azért nem mondható el, hogy a legjobb formáját hozta, mert valószínűleg ez az egy formája van: átlátszó köntösben, mezítláb szaladgálja körbe a színpadot, kedvesen simogatja meg a közönség első pár sorát, és igyekszik minél többször elvegyülni közöttük. De az egész épp ettől varázslatos, hiszen míg lemezen a Florence + the Machine nem csak jónak, de néha kicsit fárasztónak tűnik, addig koncerten a produkció olyan mindent elárasztó boldogsággá változik, hogy lehetetlen nem mosolyogva bólogatni vagy táncolni. Ám mivel Welch továbbra is a saját tragédiáit adja elő általában a színpadon és a lemezeken, ez a boldogság szerencsére az idei Szigeten sem valamiféle agyonfilterezett tartalom volt, hanem olyan élmény, ami miatt egyáltalán kitalálták a Nagyszínpadot.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.