Visszhang: lemez

Mendelssohn: Symphonies / Paavo Järvi

Visszhang

Mintha magasabb polcra kerültek volna a Mendelssohn-szimfóniák az utóbbi időszakban.

Hét éve Nézet-Séguin ragyogó ciklusára csodálkozhattunk rá, most pedig napjaink legmegbecsültebb (és legjobban fizetett) karmestere, Paavo Järvi mutatja meg saját interpretációját a mintegy hetvenfős zürichi Tonhalle-Orchester élén.

Az Olasz, illetve Skót melléknevet viselő két slágerszimfóniának eddig is biztos helye volt a hallgatók szívében, de ideje megkedvelni a szerző által mellőzött Reformáció-szimfóniát is, amelynek nyitótétele sürgető energiákkal szólal meg. Más eset a zeneszerző tizenöt évesen komponált legelső szimfóniája, amelyet maga Mendelssohn is csupán gyerekes próbálkozásnak nevezett. A mozarti utóíz tagadhatatlan, s mintha a fiatal zseni a „Nagy” g-mollból lopna a negyedik tételben, de hát ahogy Rimszkij-Korszakov mondta Stravinskynak: nem az a baj, ha hasonlít, sokkal nagyobb baj, ha nem hasonlít semmire. Talán a Beethoven kórusszimfóniáját utánzó Lobgesangnak is jót tesz, hogy slampos ünnepélyessége ellenére újabban élénk tempókkal, ritmikusan, áttetszően játsszák. A zürichi Tonhalle együttese méretéből fakadóan vaskosabb hangzásokra is képes, de ez az Olasz-szimfónia szédítő fináléjában pont jól jön. Ezek után a negyedik lemezen szereplő Szent­ivánéji álom-kísérőzene – főleg a svájciak virtuóz fúvós szekciójának hála – jutalomjáték. Nem sokan érnek fel egy ilyen jó Mendelssohn-interpretációhoz.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.