Visszhang: lemez

Mendelssohn: Symphonies / Paavo Järvi

Visszhang

Mintha magasabb polcra kerültek volna a Mendelssohn-szimfóniák az utóbbi időszakban.

Hét éve Nézet-Séguin ragyogó ciklusára csodálkozhattunk rá, most pedig napjaink legmegbecsültebb (és legjobban fizetett) karmestere, Paavo Järvi mutatja meg saját interpretációját a mintegy hetvenfős zürichi Tonhalle-Orchester élén.

Az Olasz, illetve Skót melléknevet viselő két slágerszimfóniának eddig is biztos helye volt a hallgatók szívében, de ideje megkedvelni a szerző által mellőzött Reformáció-szimfóniát is, amelynek nyitótétele sürgető energiákkal szólal meg. Más eset a zeneszerző tizenöt évesen komponált legelső szimfóniája, amelyet maga Mendelssohn is csupán gyerekes próbálkozásnak nevezett. A mozarti utóíz tagadhatatlan, s mintha a fiatal zseni a „Nagy” g-mollból lopna a negyedik tételben, de hát ahogy Rimszkij-Korszakov mondta Stravinskynak: nem az a baj, ha hasonlít, sokkal nagyobb baj, ha nem hasonlít semmire. Talán a Beethoven kórusszimfóniáját utánzó Lobgesangnak is jót tesz, hogy slampos ünnepélyessége ellenére újabban élénk tempókkal, ritmikusan, áttetszően játsszák. A zürichi Tonhalle együttese méretéből fakadóan vaskosabb hangzásokra is képes, de ez az Olasz-szimfónia szédítő fináléjában pont jól jön. Ezek után a negyedik lemezen szereplő Szent­ivánéji álom-kísérőzene – főleg a svájciak virtuóz fúvós szekciójának hála – jutalomjáték. Nem sokan érnek fel egy ilyen jó Mendelssohn-interpretációhoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.