Visszhang: film

Challengers

Visszhang

Luca Guadagnino filmjeire nem lehet nem odanézni

Jellemzően olyan témákat boncolgatnak, amelyekről pont annyira nem tudjuk levenni a szemünket, amennyire tabusítva vannak. Ezúttal egy szerelmi háromszög kiteljesedését kukkolhatjuk, ám a Challengersben a testiség a legkisebb obszcenitás.

Az álomtestű teniszlegenda (Zendaya), elmondása szerint ugyan nem szeretne a két sporttársa (Josh O’Connor és Mike Faist) közé állni, de azért némi csigázás után felajánlja nekik, hogy aki a másnapi versenyt megnyeri, annak nem csak a győztes mosoly ül majd az arcára. A fiúk azonnal rivalizálni kezdenek, s ez, ahogy kell, tönkre is teszi a barátságukat. A hatalmi harcokban elnyűtt páros több mint tíz évvel a történtek után újra találkozik egy mindent eldöntő meccsen.

A szex közben is hajcsárként viselkedő munkaalkoholista, aki a férfiak testén át is csak a sikert hajszolja, önmagában megérne egy misét, de itt nem csak a két kobra, a vipera is kígyót melenget a keblén. A szex ugyanis, csakúgy, mint a barátság vagy a szerelem, csupán a kontroll, a birtoklás egy-egy formája ebben a görög mitológiai szintekre emelkedő elfajzástörténetben. A felek (harmadok) szemérmetlenül lakmároznak egymásból, ki a pénzt, ki a meg nem élt álmokat, ki a tehetséget akarva magában érezni a másikból. Persze érthető a marketing motivációja, de fölöslegesnek tűnik a mozit a beharangozott édes hármassal reklámozni, a három túllelkesült tini futó nyalakodása ugyanis nemcsak a film szempontjából, de látványra is a legkevésbé izgató része az eseményeknek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.