Visszhang: lemez

METZ: Up on Gravity Hill

Visszhang

A noise rock új generációjának egyik legjelesebb képviselője a METZ.

A kanadai trió 2012-ben adta ki első albumát, és a kifejezetten erősre sikerült anyag alapján egyértelmű volt, hogy nem csak a gitárgerjesztés fortélyait sikerült ellesniük a Sonic Youthtól és a Big Blacktől, de képesek karakteres, sajátos hangzású dalokat írni. A kaotikus, szélvészszerű albumokat író METZ nagyjából ezen a csapásvonalon maradt mostanáig, új lemezükön viszont csavartak egy kicsit a korábbi recepten.

Az Up on Gravity Hill az együttes eddigi legbefogadhatóbb anyaga, ami annak is köszönhető, hogy míg az énekes-gitáros Alex Edkins korábban többnyire a Jesus Lizard-os David Yow modorában kiabált, újabban elkezdett megbarátkozni a saját énekhangjával. A dallamosabb énektémák mellett még vonósok is felcsendülnek a háttérben Owen Pallett hangszerelésében, mindezek ellenére a zenekar nem fordult ki önmagából: a két részre osztott nyitódal, a No Reservation/Love Comes Crashing ugyanúgy úthenger módjára megy előre, mint a korai számok. Jól működnek a konvencionálisabb dalszerkezetek (Entwined, 99), és a nagy ívű, kissé shoegaze-es hangulatú záródal (Light Your Way Home) is betölti a funkcióját. Érdemes megemlíteni a Lingua Ignota- és Battles-lemezeken is dolgozó hangmérnököt, Seth Manchestert is, aki a zajtengerből is jól érthető, erőteljes hangképet tudott alkotni. Novemberben pedig végre Budapesten is meghallgathatjuk, hogyan szólal meg a METZ élőben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.