Visszhang: lemez

METZ: Up on Gravity Hill

Visszhang

A noise rock új generációjának egyik legjelesebb képviselője a METZ.

A kanadai trió 2012-ben adta ki első albumát, és a kifejezetten erősre sikerült anyag alapján egyértelmű volt, hogy nem csak a gitárgerjesztés fortélyait sikerült ellesniük a Sonic Youthtól és a Big Blacktől, de képesek karakteres, sajátos hangzású dalokat írni. A kaotikus, szélvészszerű albumokat író METZ nagyjából ezen a csapásvonalon maradt mostanáig, új lemezükön viszont csavartak egy kicsit a korábbi recepten.

Az Up on Gravity Hill az együttes eddigi legbefogadhatóbb anyaga, ami annak is köszönhető, hogy míg az énekes-gitáros Alex Edkins korábban többnyire a Jesus Lizard-os David Yow modorában kiabált, újabban elkezdett megbarátkozni a saját énekhangjával. A dallamosabb énektémák mellett még vonósok is felcsendülnek a háttérben Owen Pallett hangszerelésében, mindezek ellenére a zenekar nem fordult ki önmagából: a két részre osztott nyitódal, a No Reservation/Love Comes Crashing ugyanúgy úthenger módjára megy előre, mint a korai számok. Jól működnek a konvencionálisabb dalszerkezetek (Entwined, 99), és a nagy ívű, kissé shoegaze-es hangulatú záródal (Light Your Way Home) is betölti a funkcióját. Érdemes megemlíteni a Lingua Ignota- és Battles-lemezeken is dolgozó hangmérnököt, Seth Manchestert is, aki a zajtengerből is jól érthető, erőteljes hangképet tudott alkotni. Novemberben pedig végre Budapesten is meghallgathatjuk, hogyan szólal meg a METZ élőben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.