Visszhang: opera

Mozart: Don Giovanni

Visszhang

Nincs még egy opera, amelynek annyi metafizikai komolyságot tulajdonítanának, mint a Don Giovanni.

Nem tudjuk, hogy maga Mozart mit gondolt róla, hiszen nem írt esszéket, mint Kierkegaard, és a tokaji mellett dolgozó librettista, Lorenzo Da Ponte sem nyilatkozott – de a csábító archetípusának hol az érzékiség bölcsességét, hol gátlástalan opportunizmust tulajdonítanak.

Fischer Iván rendezése 2010 és 2017 után harmadszor került műsorra a Budapesti Fesztiválzenekar előadásában. Úgy tűnik, a karmestert kevéssé érdekelte az, amit a filozófusok összehordtak a donjuanizmusról: egy Jeffrey Epsteinnel van dolgunk, akinek az emberi test tárgy, alkalmatosság, eszköz, miközben szenzualitás és politika összemosódik. A címszerepben remeklő bariton, Christopher Maltman alakításában sincsen semmi szerethető, hiába kellemes a hangja, ha taszító, amit csinál. Most ébredünk rá, hogy mennyire átveri szegény Leporellót, akit Luca Pisaroni briliáns humorral, természetes dikcióval és alávetettként is karizmatikusan jelenít meg. Úgy tűnik, a történet egyetlen nyertese Zerlina (Giulia Semenzato), aki talán részesült a szerelmi beavatásban, de tudását hazaadja. Cser Krisztián a kormányzó szoborszerepében alakít nagyot, Bernard Richter (Don Ottavio) az igazi szerelemről énekel szépen, a karikaturisztikus megjelenésű Miah Persson nagy tapsot kap Donna Elvira bosszúáriájáért. A táncosok főként az utolsó jelenetben hatásosak, és sokszor villantanak. A világklasszis énekesekért mentünk, de minden más is maradásra bírt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.