Visszhang: könyv

Murakami Haruki: Mesterségem a regényírás

Huszonkilenc évesen kezdett írni, és néhány hónap alatt be is fejezte a Hallgasd a szél dalát! c. kisregényt, amelyért elnyerte a Gunzō irodalmi magazin első könyves szerzőknek járó díját.

A japán irodalmi élet azonban gyakran „fordításszagúnak” ítélte a munkáit, elutasította, azóta pedig, hogy 1987-ben megjelent a kötet angol fordítása az Egyesült Államokban (legtöbb regénye mára elérhető angolul, többségükben bestsellerek), még inkább kivívta egyes honfitársai ellenszenvét. Az író magánélete legalább annyira rendkívüli, mint a munkamódszere: híresen problémázós a szerkesztőivel, ritka interjúiban kibúvó válaszokat ad. Feleségével, Takahasi Jokóval tudatosan vállalták a gyermektelenséget; ő maga hajnalban kel, mindennap fut, nem dolgozik többet öt óránál, este olvas és regenerálódik. Ebben az eredetileg 2015-ben kiadott, tizenkét felemás színvonalú esszét tartalmazó kötetében ízelítőt ad abból, hogy milyen volt egy tokiói jazzbár tulajdonosaként elkezdeni írni és pedzegeti azt is, hogy sokan miért tartják arrogánsnak vagy egyszerűnek. A többnyire önéletrajzi szövegekben olykor használható, de általános tippeket is ad az íráshoz: eredetiségről, szereplőkről, külföldi publikációról. Nem szószaporítás, de egy magát kívül­állónak érző, sértett író vallomása, amely jól kiegészíti a helyenként átfedést mutató Miről beszélek, amikor futásról beszélek? című, korábbi esszégyűjteményét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.