Visszhang: könyv

Murakami Haruki: Mesterségem a regényírás

Huszonkilenc évesen kezdett írni, és néhány hónap alatt be is fejezte a Hallgasd a szél dalát! c. kisregényt, amelyért elnyerte a Gunzō irodalmi magazin első könyves szerzőknek járó díját.

A japán irodalmi élet azonban gyakran „fordításszagúnak” ítélte a munkáit, elutasította, azóta pedig, hogy 1987-ben megjelent a kötet angol fordítása az Egyesült Államokban (legtöbb regénye mára elérhető angolul, többségükben bestsellerek), még inkább kivívta egyes honfitársai ellenszenvét. Az író magánélete legalább annyira rendkívüli, mint a munkamódszere: híresen problémázós a szerkesztőivel, ritka interjúiban kibúvó válaszokat ad. Feleségével, Takahasi Jokóval tudatosan vállalták a gyermektelenséget; ő maga hajnalban kel, mindennap fut, nem dolgozik többet öt óránál, este olvas és regenerálódik. Ebben az eredetileg 2015-ben kiadott, tizenkét felemás színvonalú esszét tartalmazó kötetében ízelítőt ad abból, hogy milyen volt egy tokiói jazzbár tulajdonosaként elkezdeni írni és pedzegeti azt is, hogy sokan miért tartják arrogánsnak vagy egyszerűnek. A többnyire önéletrajzi szövegekben olykor használható, de általános tippeket is ad az íráshoz: eredetiségről, szereplőkről, külföldi publikációról. Nem szószaporítás, de egy magát kívül­állónak érző, sértett író vallomása, amely jól kiegészíti a helyenként átfedést mutató Miről beszélek, amikor futásról beszélek? című, korábbi esszégyűjteményét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.