Visszhang: lemez

Niu Niu: Fate & Hope

  • - csk -
  • 2021. július 7.

Visszhang

A zenetörténetben fontosak a jelképes vagy valódi kézfogások, amelyek két gondolkodásmód összekapcsolódását, a fejlődés folytonosságát jelzik: az egyik legemlékezetesebb az a termékenyítő szellemi befolyás, amelyet Beethoven zenéje gyakorolt Liszt Ferencre.

Találkoztak is Bécsben, 1823-ban. Talán legenda a homlokcsók, melyet a fiú kapott a mogorva idoltól, talán nem. Ennél fontosabb, hogy Liszt később milyen sokféle módon folytatta Beethovent. Zongoraváltozatot készített például a zeneszerző kilenc szimfóniájából is. Az 5. „Sors” szimfónia billentyűs átiratát most a húszas éveiben járó kínai muzsikus, Niu Niu (polgári nevén Csang Seng-liang) szólaltatja meg árnyaltan és részletgazdagon, túlzásoktól mentesen, nemes ízléssel, de a mű elementáris erejét is közvetítve. Lemezén még két eredeti Bee­thoven-műre maradt hely: a Pathétique-szonátát (c-moll, op. 13) és a Holdfény-szonátát (cisz-moll, op. 27/2) szintén tisztánlátással, egyensúlyérzékkel és fegyelemmel adja elő, játékában ott az erő és a szenvedély. Áttetsző hangzással és kristályos billentéssel muzsikál, szabatosan tagolja a zenei gondolatokat.

Az ifjú művész, aki már hatévesen koncertezett és tízesztendősen minden idők legfiatalabb muzsikusaként kötött exkluzív szerződést egy nemzetközi lemezcéggel, új albumának végén saját darabját is eljátssza: a Hope (Remény) érzelmes, sőt kissé talán érzelgős prelűdszerűség az utóromantikusok hangján, valahonnan Rachmaninov vidékéről, de az ő zsenialitása nélkül. Beethoven nagyságrendje után nem épp lelkesítő befejezés, elmaradhatott volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."