Visszhang: könyv

Marcin Świetlicki: Tizenhárom

Visszhang

Az egykori gyerekszínésznek, a Mesternek nincsenek nagy tervei: alkoholista akar maradni, és ki szeretne kopni a kollektív emlékezetből úgy, hogy azért mindennap ingyen ihasson a krakkói Irodában.

Ám a tulajdonosváltással kiderül, hogy eddig sem ingyen ivott, csak nem kérték el az árát. A retródivat jegyében ugyanis ismét adja a tévé A kis mester nyomoz című sorozatot, amelynek ő a főszereplője, és rá akarják venni az emlékiratainak megírására.

Świetlicki, „a krakkói alternatív zenei színtér koronázatlan királya” szépen, részvéttel ír azokról, akik függőségük miatt nem élnek felnőtt életet, mégis ragaszkodnak bizonyos elvekhez meg egy képzelt díszlet némely darabjához, amelyhez önbecsülésük maradéka ragadt. Az olvasó szíve először akkor dobban nagyot, amikor a feslett életű nő, Szotyka azt szeretné, ha a Mester kinyomozná – elvégre régen mintha ilyesmivel foglalkozott volna –, hogy ki volt az a perverz kuncsaft, aki durváskodott vele éjjel, és összefirkálta a testét, merthogy ő nem emlékszik. Krimi ez, kegyetlen, mert szakad benne a májusi eső és hideg van, Benedek pápa Lengyelországba látogat, és gyilkosság is történik, amit nyilván a Mesternek kellene megoldania, ő meg csak végigbotorkál a könyvön, alig vannak józan pillanatai. Mégsem szabad lebecsülni az alkoholistákat – így Świetlicki –, mert lépten-nyomon szembejön velük a régi világból valaki, aki látja még bennük az egykori ép embert. Olyankor pedig felhorgad a hit, hogy újra lehet kezdeni az életet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.