Visszhang: könyv

Marcin Świetlicki: Tizenhárom

Visszhang

Az egykori gyerekszínésznek, a Mesternek nincsenek nagy tervei: alkoholista akar maradni, és ki szeretne kopni a kollektív emlékezetből úgy, hogy azért mindennap ingyen ihasson a krakkói Irodában.

Ám a tulajdonosváltással kiderül, hogy eddig sem ingyen ivott, csak nem kérték el az árát. A retródivat jegyében ugyanis ismét adja a tévé A kis mester nyomoz című sorozatot, amelynek ő a főszereplője, és rá akarják venni az emlékiratainak megírására.

Świetlicki, „a krakkói alternatív zenei színtér koronázatlan királya” szépen, részvéttel ír azokról, akik függőségük miatt nem élnek felnőtt életet, mégis ragaszkodnak bizonyos elvekhez meg egy képzelt díszlet némely darabjához, amelyhez önbecsülésük maradéka ragadt. Az olvasó szíve először akkor dobban nagyot, amikor a feslett életű nő, Szotyka azt szeretné, ha a Mester kinyomozná – elvégre régen mintha ilyesmivel foglalkozott volna –, hogy ki volt az a perverz kuncsaft, aki durváskodott vele éjjel, és összefirkálta a testét, merthogy ő nem emlékszik. Krimi ez, kegyetlen, mert szakad benne a májusi eső és hideg van, Benedek pápa Lengyelországba látogat, és gyilkosság is történik, amit nyilván a Mesternek kellene megoldania, ő meg csak végigbotorkál a könyvön, alig vannak józan pillanatai. Mégsem szabad lebecsülni az alkoholistákat – így Świetlicki –, mert lépten-nyomon szembejön velük a régi világból valaki, aki látja még bennük az egykori ép embert. Olyankor pedig felhorgad a hit, hogy újra lehet kezdeni az életet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.