Visszhang: lemez

Garbage: No Gods No Masters

  • - minek -
  • 2021. július 7.

Visszhang

Poptörténeti pillanat lehetett, amikor Steve Marker amerikai gitáros 1994-ben megpillantotta az MTV 120 Minutes című műsorában a skót Angelfish posztpunk/goth együttes egyetlen klipjét (Suffocate Me).

Azonnal tudta, hogy már csak az érzéki hangú, vörös hajú énekesnő Shirley Manson hiányzik újonnan alakult, Garbage nevű zenekarukból. A többi, mondhatni, már ott virít a rock históriájának aranylapjain, ám hogy nem egy lezárt sztoriról beszélünk, bizonyítja a vadonatúj, csupán a hetedik albumuk, amely erejük, kreativitásuk teljében mutatja őket. Butch Vig zenekarvezető-producer és társai egy kifejezetten keményen megszólaló, dinamikus és közben szándékoltan nyers, néhol roncsolt hangzású albumot raktak össze, a zenéhez tökéletesen passzoló, mélyen politikus, társadalomkritikus, sokszor erőteljesen feminista szövegekkel, amelyeket ezúttal is Mansonnak köszönhetünk. És ha azt gondolnánk, hogy a politikai radikalizmus majd biztosan agyon­nyomja a lemezt, jókorát tévedünk: a felütéstől (a Tom Waitsre és a Nine Inch Nailsre egyaránt kacsintó The Man Who Rule the World) egészen a könnyes-érzelmes zárásig (This City Will Kill You) mesterien megírt, összerakott számok sora következik olyan titkos slágerekkel, mint a indie-punk-diszkó Flipping the Bird, a darkwave Wolves vagy a nyaktörő The Creeps. Érdemes meghallgatni az albumhoz mellékelt bónuszkorongot is, rajta albumon még ki nem jött alkalmi számokkal és ihletett feldolgozásokkal, mint David Bowie-tól a Starman vagy éppen Patti Smith és Bruce Springsteen klasszikusa, a Because the Night.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.