Visszhang: lemez

St. Vincent: Daddy’s Home

  • - minek -
  • 2021. június 2.

Visszhang

Már most úgy tűnik, hogy a St. Vincent néven alkotó Annie Clark lett az új évszázad első negyedének egyik legfontosabb, sokoldalú (alter-)popikonja.

Új, immár hetedik albumának önéletrajzi háttere is van, leginkább a fragmentált családban felnőtt művész apjának ambivalens hatásáról tanúskodik – e felmenő jó pár évet lehúzott tőzsdei csalásért. A nyitószám (Pay Your Way in Pain) egyszerre hangzik a Bowie-féle Fame és több Eurythmics-sláger parafrázisának, de ezzel csak elkezdődött a bevezetés az allúziók világába. St. Vincent a hetvenes évek első felének elegyes soul, folk, funk, progrock és glampop zenéiből merítette a legtöbbet, ami el is várható egy olyan produkciótól, amelyet bevallottan apu lemezgyűjteménye inspirált; nem szégyell szitárszerű tónusokkal előhozakodni (amit nyilván lelkesen fogadnak azok, akik A galaxis őrzői filmek zenéjéből ismerték meg a hetvenes éveket), vagy előcitálni a Dark Side of the Moon-korszak Pink Floydját (Live in the Dream). De jöjjön bárhonnan az ihlet, összességében remek dalok sorakoznak a zömmel régi alkotó- és producertársával, Jack Antonoff-fal együtt összerakott albumon. Elsöprő muzikalitás, finom zenei megoldások sora és okos dalszövegek, például arról, hogy mennyi félelmet tápláltak belé a rossz szülői példák és hogy milyen nehéz így családot alapítani. Az anyai szerep sem vonzó számára, ennek illusztrálására eredeti kontextusából kiforgatva idézi meg Sheena Eastont 1980-ból (5 to 9) a My Baby Wants a Baby című számban, amely ironikus vallomás a gyerek-(nem)vállalásról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.