Visszhang: lemez

St. Vincent: Daddy’s Home

  • - minek -
  • 2021. június 2.

Visszhang

Már most úgy tűnik, hogy a St. Vincent néven alkotó Annie Clark lett az új évszázad első negyedének egyik legfontosabb, sokoldalú (alter-)popikonja.

Új, immár hetedik albumának önéletrajzi háttere is van, leginkább a fragmentált családban felnőtt művész apjának ambivalens hatásáról tanúskodik – e felmenő jó pár évet lehúzott tőzsdei csalásért. A nyitószám (Pay Your Way in Pain) egyszerre hangzik a Bowie-féle Fame és több Eurythmics-sláger parafrázisának, de ezzel csak elkezdődött a bevezetés az allúziók világába. St. Vincent a hetvenes évek első felének elegyes soul, folk, funk, progrock és glampop zenéiből merítette a legtöbbet, ami el is várható egy olyan produkciótól, amelyet bevallottan apu lemezgyűjteménye inspirált; nem szégyell szitárszerű tónusokkal előhozakodni (amit nyilván lelkesen fogadnak azok, akik A galaxis őrzői filmek zenéjéből ismerték meg a hetvenes éveket), vagy előcitálni a Dark Side of the Moon-korszak Pink Floydját (Live in the Dream). De jöjjön bárhonnan az ihlet, összességében remek dalok sorakoznak a zömmel régi alkotó- és producertársával, Jack Antonoff-fal együtt összerakott albumon. Elsöprő muzikalitás, finom zenei megoldások sora és okos dalszövegek, például arról, hogy mennyi félelmet tápláltak belé a rossz szülői példák és hogy milyen nehéz így családot alapítani. Az anyai szerep sem vonzó számára, ennek illusztrálására eredeti kontextusából kiforgatva idézi meg Sheena Eastont 1980-ból (5 to 9) a My Baby Wants a Baby című számban, amely ironikus vallomás a gyerek-(nem)vállalásról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.