Visszhang: film

Zuhanás

  • - kg -
  • 2021. június 2.

Visszhang

Kísértet járja be a filmvilágot, a rideg, erőszakos amerikai apák kísértete.

E mogorva jelenés előszeretettel bukkan fel fagyos téli tájban, mintha Hawaiin nem teremnének gyermekeikkel rosszul bánó, szörnyeteg családfők, csak a tartós hidegben. Erősen fagyott, amikor James Coburn nekiesett Nick Nolte-nak (Paul Schrader: Kisvárosi gyilkosság), és erősen fagy Viggo Mortensen rendezői debütálásában, amelyben a szörnyű apát Lance Henriksen, meleg fiát a forgatókönyvért és a zenéért is felelős Mortensen alakítja – ha létezik ennél szerzőibb film, az már csalás. Ha már így alakult, Mortensen rendesen meg is pakolta az öreget: Henriksennek egy homofób, rasszista, ráadásul demens apát kell játszania. És az Aliens androidja, a szegény ember Tommy Lee Jonesa, akinek falakon áthatoló nézése oly sok B filmet beragyogott, nemcsak hogy meghálálja a belévetett bizalmat, de akkorát alakít, hogy minden casting director elszégyellheti magát, aki sosem látta meg a robot mögött az embert. Coburni kaliber, nem vitás. A robbanással fenyegető családi jelenetek jól állnak Mortensennek, a rendezőnek, volt is kitől tanulnia, atyamesterét, David Cronenberget proktológusként szerepelteti is a filmben, egy kis humor nem is árt a komorságban. Csak a lírai emlékfutamok lógnak ki a műből, de a naplementében áttetsző falevelek, a tavaszi réten elidőző szelíd őz vagy a bő vízű forrásban megmerítkező kéz látványa megengedhető egy elsőfilmesnek. Azért Cronenberg szólhatott volna, hogy Chopinre anyai könnyeket mutogatni nem való egy ilyen ízléses családi drámában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.