Visszhang: film

Zuhanás

  • - kg -
  • 2021. június 2.

Visszhang

Kísértet járja be a filmvilágot, a rideg, erőszakos amerikai apák kísértete.

E mogorva jelenés előszeretettel bukkan fel fagyos téli tájban, mintha Hawaiin nem teremnének gyermekeikkel rosszul bánó, szörnyeteg családfők, csak a tartós hidegben. Erősen fagyott, amikor James Coburn nekiesett Nick Nolte-nak (Paul Schrader: Kisvárosi gyilkosság), és erősen fagy Viggo Mortensen rendezői debütálásában, amelyben a szörnyű apát Lance Henriksen, meleg fiát a forgatókönyvért és a zenéért is felelős Mortensen alakítja – ha létezik ennél szerzőibb film, az már csalás. Ha már így alakult, Mortensen rendesen meg is pakolta az öreget: Henriksennek egy homofób, rasszista, ráadásul demens apát kell játszania. És az Aliens androidja, a szegény ember Tommy Lee Jonesa, akinek falakon áthatoló nézése oly sok B filmet beragyogott, nemcsak hogy meghálálja a belévetett bizalmat, de akkorát alakít, hogy minden casting director elszégyellheti magát, aki sosem látta meg a robot mögött az embert. Coburni kaliber, nem vitás. A robbanással fenyegető családi jelenetek jól állnak Mortensennek, a rendezőnek, volt is kitől tanulnia, atyamesterét, David Cronenberget proktológusként szerepelteti is a filmben, egy kis humor nem is árt a komorságban. Csak a lírai emlékfutamok lógnak ki a műből, de a naplementében áttetsző falevelek, a tavaszi réten elidőző szelíd őz vagy a bő vízű forrásban megmerítkező kéz látványa megengedhető egy elsőfilmesnek. Azért Cronenberg szólhatott volna, hogy Chopinre anyai könnyeket mutogatni nem való egy ilyen ízléses családi drámában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.