Visszhang: színház

Stég

  • - sisso -
  • 2025. április 9.

Visszhang

Schwechtje Mihály az első színházi bemutatója, a 2019-es Örökség óta igyekszik átmenteni a dokumentum- és játékfilmjeinek lélektani mélységeit, humorát a kísérleti előadásaiba is.

A Stég egy dinamikus installáció, amely a végeken élő, elhagyatott emberek sorsának állít emléket, nagy csinnadrattával. Zenés dübörgés, villogó fények, apokaliptikus színpadkép fogadja a nézőt. Majd a komoly pszichés zavarral élő Kisgyuszit megrázóan alakító Olasz Renátó kiszámíthatatlan viselkedése és a kallódó zenészt játszó Varga Péter gitárjátéka is fokozza a káoszt, de a Hólyagcirkusz társulatból ismert Nádasi László Iván (a művezető) első bekiabálása már elviselhetetlenné teszi azt. Itt kezdődik in medias res a történet, és hirtelen értelmet nyer a következő egy óra minden szürreális eleme a szereplők viselkedésétől kezdve a váratlan díszletelemekig.

Egy bányató mellett vagyunk, ahol sóderkitermelés zajlik, meg a darab szereplőinek álmodozásokkal teli élete. Gyula (Szabó Domokos), a félkarú rabló bűvöletében élő apa stéget építene a bányatóra. Persze az összes pénze oda, herdálja a fiáét is. Kisgyuszi (a nagy vízbedobáló) beledobta az éppen meghalt nagypapa hamvait is a tóba, de Jutka, az anya (Szamosi Zsófi) kedvéért muszáj valamivel pótolni, különben nem lesz „temetés”. Megjelenik hát a tóból a nagyapja szelleme, és így tovább az egyetlen lehetséges végkifejletig.

A színdarabot a társulat írta, Kontos Miklós azonos című műve nyomán. Nem távoli világ ez: igazi önismereti merülés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.