Visszhang: film

Fekete táska

  • - ts -
  • 2025. április 9.

Visszhang

Amikor Michael Fassbender figyel, akkor néz. Amikor nagyon figyel, akkor nagyon néz – ebben a filmben pedig végig nagyon kell figyelnie.

Nem is csak azért, mert kém – mit kém, egyenesen brit kém –, de még ki is kell derítenie valamilyen fontos ügyből kifolyólag, hogy ki az áruló. A fontos ügyön természetesen a világ jó sorsa vagy a megmaradása múlik, de többet az alkotók sem tudnak róla – ez tulajdonképpen érthető, hisz’ a kémek az álcázás nagymesterei. Az álcázás nagymestereiről pedig tök logikus, hogy az álcázás nagymestere készítsen kémfilmet, így eshetett a választás Steven Soderbergh-re, aki idestova három és fél évtizede (egészen pontosan az 1989-es Szex, hazugság, videó című kamuflázs óta) álcázza magát filmrendezőnek, s csinált is azóta közel ötven filmet (gondolom, fedősztoriként). De akkor miért épp’ ezen vagyunk fennakadva? Hisz’ nem is nekünk kell végignéznünk a filmet, hanem Michael Fassbendernek, aki különben is nagymester ebben – mármint a színészi játékot helyettesítő nézésben. Steven Soderbergh a művész ebbéli igyekezetét annyiban tudja segíteni, hogy ráad egy jó nagy szemüveget. A sok dolgáért méltán szeretett Cate Blanchett sajna nem tud ennyit sem segíteni, pedig ő a kémünk feleségét adja. Szimpla szakmai házasság az övék, az apa kém, az anya kémnő, szerencsére ennyire mélyen nem avatkozunk bele a családi életükbe, amelyet az a gyanú sem ingat meg, hogy a nagy titkot meglehet, épp Cate asszony adta ki. Találkozik is egy feltűnően orosz külsejű egyénnel a mindig gyanús Zürichben. Ez a film egy borzalom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.