Visszhang: film

Az örökös

  • 2025. április 9.

Visszhang

Xavier Legrand már első rövidfilmjével (Mielőtt minden elveszne, 2013) Oscar-jelölésig vitte, hogy aztán a családon belüli erőszak tematikáját a 2019-es, Magyarországon is bemutatott Láthatással, az egyik (ha nem a) legjobb filmjével folytassa, s minden babért learasson Velencétől a César-díjig.

E minden thrillernél hatásosabb családi drámában egy bántalmazó apját elutasító 11 éves fiú körül zajlanak a végül majdnem tragédiába forduló események.

Az örökösben is van egy apjától elmenekült fiú. Kanadából egészen Párizsig futott, és hiába teltek el évtizedek, hiába lett sikeres divattervező, akinek megváltoztatott (!) neve közismert, éppen egy hírneves divatház vezetését veszi át egy pazar divatbemutató alkalmából (kezdetben azt lehet hinni, hogy az örökségen a divatmárkát kell értenünk), ha egyszer nem tud szabadulni a szívéig hatoló szorongástól, a megmagyarázhatatlan pánikrohamoktól. Semmiféle érzelmi reakciója nincs, amikor az apja meghal, csak a nyűg, a kelletlenség, hogy haza kell utazzon eltemetni az öreget, a hagyaték felől rendelkezni, eladni a házat, mindegy mennyiért, csak el onnan, csak el, három napot szán minderre. Ám a dolgok másképp alakulnak. A szomszéd, a jó barát, szűkebb és tágabb környezete úgy áradoznak az elhunytról, mint egy szentről, de a pincében pontosan az van, ami thrillerekben lenni szokott, és a divattervező pánikhelyzetben nem viselkedik racionálisan.

A film addig jó, amíg nem megy el a (na jó, színvonalas) thriller irányába. Onnantól eléggé kiszámíthatóvá válik az egoyanosra vett történet. Kár.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.