Visszhang: film

Az örökös

  • 2025. április 9.

Visszhang

Xavier Legrand már első rövidfilmjével (Mielőtt minden elveszne, 2013) Oscar-jelölésig vitte, hogy aztán a családon belüli erőszak tematikáját a 2019-es, Magyarországon is bemutatott Láthatással, az egyik (ha nem a) legjobb filmjével folytassa, s minden babért learasson Velencétől a César-díjig.

E minden thrillernél hatásosabb családi drámában egy bántalmazó apját elutasító 11 éves fiú körül zajlanak a végül majdnem tragédiába forduló események.

Az örökösben is van egy apjától elmenekült fiú. Kanadából egészen Párizsig futott, és hiába teltek el évtizedek, hiába lett sikeres divattervező, akinek megváltoztatott (!) neve közismert, éppen egy hírneves divatház vezetését veszi át egy pazar divatbemutató alkalmából (kezdetben azt lehet hinni, hogy az örökségen a divatmárkát kell értenünk), ha egyszer nem tud szabadulni a szívéig hatoló szorongástól, a megmagyarázhatatlan pánikrohamoktól. Semmiféle érzelmi reakciója nincs, amikor az apja meghal, csak a nyűg, a kelletlenség, hogy haza kell utazzon eltemetni az öreget, a hagyaték felől rendelkezni, eladni a házat, mindegy mennyiért, csak el onnan, csak el, három napot szán minderre. Ám a dolgok másképp alakulnak. A szomszéd, a jó barát, szűkebb és tágabb környezete úgy áradoznak az elhunytról, mint egy szentről, de a pincében pontosan az van, ami thrillerekben lenni szokott, és a divattervező pánikhelyzetben nem viselkedik racionálisan.

A film addig jó, amíg nem megy el a (na jó, színvonalas) thriller irányába. Onnantól eléggé kiszámíthatóvá válik az egoyanosra vett történet. Kár.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.