Visszhang: színház

Sz. M. K.

Visszhang

A szocializmusból örökölt, ma is létező szülői munkaközösség intézményét Bora Levente rendező egy groteszkre vett revübe ágyazta.

A történet a 2025/26-os tanévben játszódik, megannyi simogató és fejbe kólintó ismerős mondat, a szituáció váltakozása szerint. A középpontjában egy, az Sz. M. K. gyűlésére pluszfőnek betett próbababa áll, akit mindenki hús-vér emberként kezel. A baba egyfajta hidat képez múlt, jelen és jövő között – akár a mesterséges intelligencia alteregója is lehetne. Mindeközben egy kitalált közösség nagyon is valós problémáit ismerjük meg. Megjelenik a fontoskodó, stratégiailag nélkülözhetetlen szerepet betöltő portás, a rettegett matektanárnő, és a „tesitanár” is fel-felbukkan. A múltban is járunk, összemosódnak az idősíkok. (Hat színész játszik 13 szerepet.) A revü műfajában nem jellemző sem a kis költségvetés, sem a kísérletezés, hát még az, hogy e két komponensből siker szülessen. A titok a minimálprogram ellenére talán az, hogy a darab pontosan kidolgozott párbeszédekkel, dalokkal (zene: Dékány Dávid, Jobbágy Kata), koreográfiával (Bora Fanni), dramaturgiával (Knausz Lizzie) és meggyőző színjátszással operál. Találunk humoros fordulatokat és jól irányzott kikacsintásokat, az átírt mozgalmi dalok pedig úgy viccesek, hogy viszolyogtatók is egyszerre. Az idősebbek nosztalgiázhatnak is kicsit, de azért nem kérdés: van baj elég. Ám attól még szórakozhatunk jól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.