Visszhang: színház  

Szentivánéji álom

  • - sisso -
  • 2022. június 22.

Visszhang

Horváth Csaba verziójában Kalászi Zoltán és Kiss-Benedek Kristóf díszlete kifejezetten punk.

Athén és a környékbeli erdő egy elhagyatott építkezés, létrákkal, csövekkel, ezeken mozognak és táncolnak a szereplők, ami egy fizikai színházi előadásban már-már valódi akrobatika. A Helenát alakító Ballér Bianka spanyolos, fodros, felvágott vérvörös dressze és magas sarkú szandálja kész kihívás, mégis bravúrosan mozog benne, izgalmas ellentétét képezve Ladányi Júlia szintén vörösbe öltöztetett „törpe” Hermiájának. (Benedek Mari jelmezei alapvetően elegánsak, bár a diszkómackónadrág, a sportcipő és a rappersapka is megjelenik.) Az alkati különbség poénja bejön a fiúk esetében is, Krisztik Csaba Lysandere és Andrássy Máté Demetriusa kész Zoro és Huru, e méretkülönbségekkel még abszurdabbak és látványosabbak az akciók a létrán denevérezéstől a parkour kunsztokig. Cserébe a mesteremberek kapnak kisebb hangsúlyt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.