Visszhang: lemez

Moderat: More D4Ta

  • - minek -
  • 2022. június 22.

Visszhang

A német elektronikus tánczene alkalmi szupergroupja (Sascha Ring, avagy Apparat, illetve Gernot Bronsert és Sebastian Szary) a járvány alatti kényszerű bezártságra is reflektál új albumán.

Értelmezésük szerint a több hónapos-éves lockdown alatt a digitális világ szinte teljesen magába szippantotta a valóságot, közben elnyelte azokat, akik a mesterséges intelligencia teremtette virtuális valóságban találtak menedékre. Az előző sorlemezhez képest hatéves szünet után elkészített új album címe egyik oldalról pusztán egy könnyen felfejthető anagramma (segítünk: Moderat 4), másrészt utal az adattúltengésbe fúló magányos Covid-hajótöröttek reménytelen helyzetére.

A hangképet leginkább a finoman adagolt melódiák, a gépi zakatolás által sugallt futurisztikus hangulat és a törékeny, ám manipulált emberi hang gondosan komponált összjátéka jellemzi. Sascha Ring is egyre jobban kiteljesedik dalszerző-előadóként: az Easy Prey-ben egyértelműen az ő énekhangja viszi a prímet, a dalok hangzása pedig nagy rajongójuk, Thom Yorke projektjeit vagy éppen a Depeche Mode izgalmasabb korszakait idézi (elég csak e lemezről az Undo Redo vagy a Doom Hype című számokra utalni). De van itt direktebb 4/4-es tánczene is, amelyek közül a Neon Rats emlékeztet legjobban a minimalista technóra. A számok többsége azonban sokkal introvertáltabb, szűkebbre szabott terjedelemben is gondosan felépített, teremtő feszültséggel teli, disztópikus szerzemény. Olyan jövőzene, amelyben pont a jövő látszik bizonytalannak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.