Visszhang: lemez

Moderat: More D4Ta

  • - minek -
  • 2022. június 22.

Visszhang

A német elektronikus tánczene alkalmi szupergroupja (Sascha Ring, avagy Apparat, illetve Gernot Bronsert és Sebastian Szary) a járvány alatti kényszerű bezártságra is reflektál új albumán.

Értelmezésük szerint a több hónapos-éves lockdown alatt a digitális világ szinte teljesen magába szippantotta a valóságot, közben elnyelte azokat, akik a mesterséges intelligencia teremtette virtuális valóságban találtak menedékre. Az előző sorlemezhez képest hatéves szünet után elkészített új album címe egyik oldalról pusztán egy könnyen felfejthető anagramma (segítünk: Moderat 4), másrészt utal az adattúltengésbe fúló magányos Covid-hajótöröttek reménytelen helyzetére.

A hangképet leginkább a finoman adagolt melódiák, a gépi zakatolás által sugallt futurisztikus hangulat és a törékeny, ám manipulált emberi hang gondosan komponált összjátéka jellemzi. Sascha Ring is egyre jobban kiteljesedik dalszerző-előadóként: az Easy Prey-ben egyértelműen az ő énekhangja viszi a prímet, a dalok hangzása pedig nagy rajongójuk, Thom Yorke projektjeit vagy éppen a Depeche Mode izgalmasabb korszakait idézi (elég csak e lemezről az Undo Redo vagy a Doom Hype című számokra utalni). De van itt direktebb 4/4-es tánczene is, amelyek közül a Neon Rats emlékeztet legjobban a minimalista technóra. A számok többsége azonban sokkal introvertáltabb, szűkebbre szabott terjedelemben is gondosan felépített, teremtő feszültséggel teli, disztópikus szerzemény. Olyan jövőzene, amelyben pont a jövő látszik bizonytalannak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.