Visszhang: lemez

Moderat: More D4Ta

  • - minek -
  • 2022. június 22.

Visszhang

A német elektronikus tánczene alkalmi szupergroupja (Sascha Ring, avagy Apparat, illetve Gernot Bronsert és Sebastian Szary) a járvány alatti kényszerű bezártságra is reflektál új albumán.

Értelmezésük szerint a több hónapos-éves lockdown alatt a digitális világ szinte teljesen magába szippantotta a valóságot, közben elnyelte azokat, akik a mesterséges intelligencia teremtette virtuális valóságban találtak menedékre. Az előző sorlemezhez képest hatéves szünet után elkészített új album címe egyik oldalról pusztán egy könnyen felfejthető anagramma (segítünk: Moderat 4), másrészt utal az adattúltengésbe fúló magányos Covid-hajótöröttek reménytelen helyzetére.

A hangképet leginkább a finoman adagolt melódiák, a gépi zakatolás által sugallt futurisztikus hangulat és a törékeny, ám manipulált emberi hang gondosan komponált összjátéka jellemzi. Sascha Ring is egyre jobban kiteljesedik dalszerző-előadóként: az Easy Prey-ben egyértelműen az ő énekhangja viszi a prímet, a dalok hangzása pedig nagy rajongójuk, Thom Yorke projektjeit vagy éppen a Depeche Mode izgalmasabb korszakait idézi (elég csak e lemezről az Undo Redo vagy a Doom Hype című számokra utalni). De van itt direktebb 4/4-es tánczene is, amelyek közül a Neon Rats emlékeztet legjobban a minimalista technóra. A számok többsége azonban sokkal introvertáltabb, szűkebbre szabott terjedelemben is gondosan felépített, teremtő feszültséggel teli, disztópikus szerzemény. Olyan jövőzene, amelyben pont a jövő látszik bizonytalannak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."