Visszhang: lemez

Moderat: More D4Ta

  • - minek -
  • 2022. június 22.

Visszhang

A német elektronikus tánczene alkalmi szupergroupja (Sascha Ring, avagy Apparat, illetve Gernot Bronsert és Sebastian Szary) a járvány alatti kényszerű bezártságra is reflektál új albumán.

Értelmezésük szerint a több hónapos-éves lockdown alatt a digitális világ szinte teljesen magába szippantotta a valóságot, közben elnyelte azokat, akik a mesterséges intelligencia teremtette virtuális valóságban találtak menedékre. Az előző sorlemezhez képest hatéves szünet után elkészített új album címe egyik oldalról pusztán egy könnyen felfejthető anagramma (segítünk: Moderat 4), másrészt utal az adattúltengésbe fúló magányos Covid-hajótöröttek reménytelen helyzetére.

A hangképet leginkább a finoman adagolt melódiák, a gépi zakatolás által sugallt futurisztikus hangulat és a törékeny, ám manipulált emberi hang gondosan komponált összjátéka jellemzi. Sascha Ring is egyre jobban kiteljesedik dalszerző-előadóként: az Easy Prey-ben egyértelműen az ő énekhangja viszi a prímet, a dalok hangzása pedig nagy rajongójuk, Thom Yorke projektjeit vagy éppen a Depeche Mode izgalmasabb korszakait idézi (elég csak e lemezről az Undo Redo vagy a Doom Hype című számokra utalni). De van itt direktebb 4/4-es tánczene is, amelyek közül a Neon Rats emlékeztet legjobban a minimalista technóra. A számok többsége azonban sokkal introvertáltabb, szűkebbre szabott terjedelemben is gondosan felépített, teremtő feszültséggel teli, disztópikus szerzemény. Olyan jövőzene, amelyben pont a jövő látszik bizonytalannak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.