Visszhang: film

Szuperhősök

  • SzSz
  • 2022. április 6.

Visszhang

Paolo Genovese az itthon is nagy sikert arató Teljesen idegenek és A hely után ismét az emberi kapcsolatok szétszálazhatatlan sokszínűségét igyekszik bemutatni.

Filmjének hősei nem viselnek maszkot, nem repülnek felhőkarcolók között, a világ megmentése helyett egy sokkal nehezebb feladattal igyekeznek megbirkózni: egy hosszú távú kapcsolat fenntartásával, na meg a boldogság megtalálásával.

Marco, a racionális fizikaprofesszor és Anna, az érzékeny képregényrajzoló romantikus komédiába illő módon, a zuhogó esőben, egy árkád alatt találkoznak. A közel kétórás játékidő alatt a műfaj minden fordulatán átesnek a boldog békeidők mézédes pillanataitól kezdve a féltékenység és csábítás útvesztőin át a válásig és az újraegyesülésig. Azzal viszont, hogy a film darabokra töri a megszokott dramaturgiai sémát, egészen új jelentést ad a sokszor közhelyes jeleneteknek: a kapcsolat pillanatai néha egymásnak felelgetnek, máskor épp ellentmondanak a másiknak, pont úgy, ahogy a párok teszik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.