Visszhang: lemez

The Complete Solo Works of Villa-Lobos / Franz Halász

Visszhang

A spanyol gitár világhírű virtuóza szinte lubickol ezekben a művekben, de nemcsak technikai felkészültséget, hanem kivételes affinitást is mutat irántuk.

A brazil Heitor Villa-Lobos – aki Bartóknál csak néhány évvel volt fiatalabb – a brazil népzene portugál, afrikai és őslakos indián elemeit vegyítette a klasszikusok kötöttebb formái­val, és a folkloristák mellett Bach volt az eszménye. A cselló mellett a gitár mestereként utcazenész bandákban játszott, első kompozícióit pedig improvizációk alapján vetette papírra. Nem csoda, hogy művei hálás terepet kínálnak egy olyan előadónak, aki nem fél személyes hangot vinni az interpretációba. Halász játékosan, néhol szabadosan bánik a darabokkal, de mégis azok mélyebb rétegeit tárja fel, mint sok precízebb, ám kevésbé invenciózus kollégája.

A terjedelmes album hat művet foglal magába. A Tizenkét etűd és az Öt prelűd olyasféle „tanulódarabok”, mint Bach életművében a Das Wohltemperierte Klavier, a Suite populaire brésilienne pedig a szerző által chôro néven illetett lamentációk sorozata. A Valsa Concerto No. 2 érdekessége, hogy a gitárművész felesége, Débora Halász fejezte be.

A felvétel minden pillanata élő, ihletett zene, amely bevezeti a kezdőket Villa-Lobos világába, de a tapasztalt füleket is kényezteti. Jó gitárosból persze nincs hiány a világban, de a német születésű, magyar felmenőkkel rendelkező Franz Halász mégis a repertoár legjobbjai közé emelkedik ezzel a lemezzel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.