Lemez

30Y: 30Y.LP.2014

Zene

A 30Y új lemezét senki sem várta – legalábbis ebben a formában nem: ez a lemez ugyanis az év közben megjelent három EP-ből áll össze, így két-három dalát (Ahogy elképzeltem, Szívemhez szorítom, Énte) szinte már meg is unhattuk.

A visszatetsző, rohamszerű hype-ot egész éves, konstruktív jelenlétért elcserélni azonban rokonszenves dolog – és nem is meglepő, hiszen a 30Y sosem akart bármi áron sikeres lenni.

Az új anyag pedig egészen más, mint a korábbi lemezek. Főként Gradvolt Endre hiánya miatt, aki egy éve távozott a zenekarból ­ – ő volt a felelős például a Bogozd ki izgalmas gitárszólamaiért, és azért a hangzásért, amely a zúzósabb számokból (Neked szurkolok, Ringbeszálló) most talán hiányzik. Helyette vannak viszont felemelően letisztult dalok: ilyen az Ahogy elképzeltem és a Szívemhez szorítom (utóbbi Háy János szövegére), és vannak felejthetőbbek, amelyek a kísérletező hangjuk miatt mégis megbecsülendők (Házban, vidéken, Csak most ne). Valószínűleg egyik dalból sem válik már olyan nemzedéki himnusz, mint amilyen a Bogozd kiből lett a 2000-es években, de a 30Y szerencsére nem is küzd ilyesmiért. Egészen másért jó ez a lemez. Például azért, mert Beck Zoli a hangjával még soha nem talált ennyire magára, a letisztult hangzás pedig túlmutat az alternatív zene halmazán. Kevés zenekar van, amely újra tudja értelmezni magát, és egy percre sem enged a műfaj csábító szerepeinek, de már biztosnak látszik, hogy a 30Y sohasem lesz önmaga paródiája. Beck Zoli egyébként is megmondta: ha érvényüket vesztik a dalok, „abbahagyjuk az egészet a picsába”.

Szerzői kiadás, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.