Lassan, tűnődve - Shakespeare: Macbeth (Színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. július 24.

Zene

Súlyos, döngő léptű előadás a litván Meno Fortas nevű együttes Macbethje. Kihívja a befogadói reflexeket: a szöveg mögötti rétegekben mozog, méghozzá lassan, töprengőn; nem értelmez - legalábbis a szó színházilag hagyományos értelmében -, hanem tükröz, mutat, feltár. Másként bontja ki Shakespeare hatalommutatványát, mint saját, itthon, éppen Gyulán is látott másik két Shakespeare-előadása, a Hamlet és az Othello: a sodrást, a svungot ebben az előadásban mintegy visszafelé, a végéről lelhetni föl, mikor magunk is rácsodálkozunk a megbillent-megbomlott személyiség hirtelennek ható pusztulására.

Súlyos, döngő léptű előadás a litván Meno Fortas nevű együttes Macbethje. Kihívja a befogadói reflexeket: a szöveg mögötti rétegekben mozog, méghozzá lassan, töprengőn; nem értelmez - legalábbis a szó színházilag hagyományos értelmében -, hanem tükröz, mutat, feltár. Másként bontja ki Shakespeare hatalommutatványát, mint saját, itthon, éppen Gyulán is látott másik két Shakespeare-előadása, a Hamlet és az Othello: a sodrást, a svungot ebben az előadásban mintegy visszafelé, a végéről lelhetni föl, mikor magunk is rácsodálkozunk a megbillent-megbomlott személyiség hirtelennek ható pusztulására.

Eimuntas Nekrosius majdnem tíz éve rendezte ezt az előadást - alighanem párhuzamosan az Othellóval, amit ugyancsak 1999-ben mutattak be, két évvel a Hamlet után -, azóta is repertoáron van, folyamatosan utaznak vele (akárcsak a trilógia első és harmadik részével), vagyis semmi kopottság, semmi beállt rutin nem érzékelhető a produkcióban. Ennek döntő oka nyilván a rendező és a társulat munkájának minősége, de része van benne a Nekrosius márkajelének tekinthető fizikai-képi környezetnek is. Amely oly természetesen, mégis szigorúan és változhatatlanul "szabályozza be" a színészi játékot, hogy a kihívás és megfelelés mindig friss és dinamikus.

A Macbeth tere sötét, és fa, és vas, és kötél, és kő. A háttérben egy óriási gerenda leng vízszintesen - súlyos ingásával metronómként vezényli és kíséri az előadást. A színpad közepén hatalmas fémüst - a boszorkányok kelléke ez, a varázslás edénye; de lefelé fordítva játékszer, kis domb, "erdei kellék": lerogyhat rá Macbeth, de felpattannak rá a boszorkányok, hogy meszszebbre kémlelhessenek a távolba. Erdőben járunk, a lélek erdejében, Macbethében; kis facsemete a hátán, ez az ő úticsomagja (és Banquóé is), amikor hazaérkezik az újabb győztes csatából, de lelkét már sötétbe vonja a boszorkányok jóslata. Kopár fák később a halottak is; nem lehasznált színpadi szimbólum ez, nem is Macbeth bomlott elméjének víziója, hanem a konkrét tárgyi környezet: befelé megyünk, az erdőbe. A birnamiba, gondolom.

Macbeth meglett középkorú férfi - a korpulens Kostas Smoriginas széles mozdulattal öleli keblére Banquót a boszorkányok jóslata hallatán -, későn jött neki az ígéret: már nem hagyhatja ki. A fiatal Duncan király halála valójában a házaspár szűkszavú dialógusában és bőséges gesztusaiban játszódik le, baljós zene kíséretében - ez utóbbi egyébként a látvánnyal, a mozgással és a fizikai anyagszerűséggel egyenrangúan keretezi az előadást. És ekkor emelkedik ki a többi közül az a motívum, amely nem mozdul többé középponti helyéről: Macbeth álma oda, Macbeth megölte az álmot, az éjszaka ezentúl a szüntelen gyötrelem, a lélekháborgás terepe.

Nekrosius alaposan meghúzta a szöveget, kirostált mozdíthatatlannak tudott szereplőket - Macduffról is csak beszélnek, de föl nem tűnik -, viszont szinte végig a színen tartja a boszorkányokat (három, "boszorkányosan" tehetséges színésznő), akik egyszerre mozgatják és nézik a történetet, kommentálják mozgással, hangokkal, mimikával. Tetszik nekik és félik is. És ők a párkák; baltával vágják el majd a Lady élete fonalát/kötelét, és a legvégén ők fejezik le Macbethet is. Vér nincs egy csepp sem - idegen anyag, a lélek nem vérzik.

A tér hátsó falán néhány - olykor letakart - megbillentett tükör vezet be bennünket, nézőket olyan terepre, amit rendesen nem látnánk, vagy más szögből látnánk; ez is fontos elem ebben a körmönfontan mélyülő, örvényszerűen táguló elemzésben, mely makacsul összpontosít Macbeth útjának kényszerű irányára, és a megbomlott lélek álomtalan-nyugtalan hullámzására.

A szokásos - és persze sokszor indokolt és hatásos - interpretációk lepattannak erről az előadásról. Nincsen például "libikókajáték" Macbeth és a Lady között (amikor is hol egyik, hol másik jár elöl a megszállottságban); nem, ők együtt, mintegy összeforrva barangolnak az erdőben, épp csak annyira válnak szét, míg az egyik a másikat magyarázza - például a tágas terűre, de szűkös atmoszférájúra szabott vacsorajelenetben, ahol a Lady a többieknek (a boszorkányoknak is) férje vízióit magyarázza, miközben Banquo a kérlelhetetlenül ingó gerendáról nézi a jelenetet. Szeretik egymást, mélyen és régóta; kapcsolatukat erotika is fűti, de az összeszokott-összehangolt mozdulatok is: jártasak egymásban. Ezért aztán némán is tudnak beszélni: egymás száját tapasztják be - micsoda ölelkezés! - a gondolás merészségétől viszszahőkölve.

Dalia Storyk (ő játszotta annak idején a Hamletben Gertrudot) Lady Macbethje nyúlánk, akár egy felkiáltójel, fekete ruhája csak a megőrülés jelenetében változik "fegyelmezetlen" fehér hosszú ingre. A színésznő monumentális jelenség - és ez a jelenség már az alakítás maga.

Fentről négy fémkoporsó lóg alá. És a végén, amikor Macbeth már magányosan szédeleg a térben, a boszorkányok fürkész pillantásaitól kísérve, majd alárogy a felfordított üstre, a négy koporsó megbillen, és elengedi súlyos terhét: hatalmas kövek görögnek alá. "Feltámad" a holtak erdeje, megannyi "fa" Dunsinane hegyén - és éles reflektorfény vág a szemünkbe: ébredés.

Gyulai Shakespeare Fesztivál, július 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.