Valaki visszahív - Claude Barrois: Végzetes bosszú (DVD)

  • - ts -
  • 2008. július 24.

Zene

Bár "Tom Mix" nevű farmernadrágot speciel gyártott a nagyszerű magyar (szoc.) ipar, de azért mégsem követtük mindenben szolgaian a hülye nyugati divatokat, van is erre egy szó, bár kiment a divatból: a majmolás. Telefonbárra például egyáltalán nem emlékszem, igaz telefonra sem, csak olyanokra, akik "el tudják intézni". Szóval a telefonbár olyan vendéglátó-ipari üzemegység, ahol az asztalon telefonok vannak, azon rendelheted meg az ételt, de ha megtetszik Micike a szomszédos asztalnál, őt is felhívhatod, "ismerkedés céljából", legfeljebb átnéz, és lecsapja a kagylót. Most, hogy felidézem mekkora marhaság ez, megingok, ilyennek mégis kellett lennie Magyarországon, pont nálunk nem?

Bár "Tom Mix" nevű farmernadrágot speciel gyártott a nagyszerű magyar (szoc.) ipar, de azért mégsem követtük mindenben szolgaian a hülye nyugati divatokat, van is erre egy szó, bár kiment a divatból: a majmolás. Telefonbárra például egyáltalán nem emlékszem, igaz telefonra sem, csak olyanokra, akik "el tudják intézni". Szóval a telefonbár olyan vendéglátó-ipari üzemegység, ahol az asztalon telefonok vannak, azon rendelheted meg az ételt, de ha megtetszik Micike a szomszédos asztalnál, őt is felhívhatod, "ismerkedés céljából", legfeljebb átnéz, és lecsapja a kagylót. Most, hogy felidézem mekkora marhaság ez, megingok, ilyennek mégis kellett lennie Magyarországon, pont nálunk nem?

Nos, egy ilyen telefonbárban követték el a múlt század hetvenes éveinek végén a szezon legsúlyosabb vérengzését Franciaországban. Gengszterek közötti leszámolásnak indult, álarcos suhancok vad bandája rontott az objektumba, hogy a konkurencia megbízásából kivégezzen egy bűnözőt, de esett valami rohadt malőr, s lemészároltak mindenkit - ebédidőben zsúfolt helyen -, csak épp az tudott elmenekülni, akiért jöttek. Ez állítólag tök true story, akár utána is nézhetne bárki.

Az események után szinte melegében (1980) készített bűnügyi film a rémes história előzményeit és utózmányait taglalja minden történeti kényszer nélkül. A jelentős hagyományokkal bíró lövöldözős francia mozit távolról sem megújítani igyekvő munka azért még sincsen érdemek híján: jól foglalja össze a hetvenes évek egyre pesszimistább francia krimijeit, s illő bevezetése a nyolcvanas évek fr. tévésorozatának, a serie noirnak. Mindez persze édeskevésnek tűnik ahhoz, hogy piacra dobják dvd-n ma minálunk - pedig ez történt kedden, méghozzá az egyik fontos mellékszerepben tündöklő Christopher Lambert-rel a borítón. Gondolta volna a fene, hogy ásványvízen túl még bármi mást is el lehet adni a versenyzővel. Igen ám, de 1980 még a Metró (Luc Besson e filmje hozta Lambert-nek a nemzetközi érdeklődést) előtt is öt esztendővel volt (hősünk a főcímen még Christophe), uh. még semmi baj nincs őkelmével - olykori bénasága a rendezés lelkén szárad nyilván. S van még egy bősz tini, az ugyancsak pályakezdő Richard Anconina, ha azt mondjuk, hogy már akkor látszott a különbség: visszafelé vetítünk. De mindegy is.

Majd' harminc éves francia B-szériás hentesmunka, olyan huncutságokkal, amikhez - valószínűleg hál' istennek - már soha nem lesz szerencsénk - éppenséggel másfél órát megérhet.

Forgalmazza a Caesar Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.