Nekrológ

A besorolhatatlan

Jeff Beck (1944–2023)

Zene

Az 1963 és 1968 között működő Yardbirdsről a legtöbbször azt írták le, hogy itt kezdte a pályafutását Eric Clapton, illetve azt, hogy a legvégén a magára hagyott Jimmy Page New Yardbirds néven alapított új zenekart, amelyet Led Zeppelinre nevezett át.

Így amikor 1992-ben a Yardbirdsöt beiktatták a clevelandi Rock & Roll Hall of Fame-be, és öt középkorú férfi meg egy tinédzser lépett a színpadra, Jimmy Page-et ismerték a legtöbben. Talán azt sem értették, hogy hol van a Zeppelin, de azért megtapsolták Jim McCarty dobost, Chris Dreja gitáros-billentyűst, Paul Samwell-Smith basszusgitárost és a néhai énekes Keith Relf fiát, Danny Relfet is. A legnagyobb sikert azonban a másik (harmadik) gitáros, Jeff Beck aratta, aki ennyit fűzött hozzá az előtte szólókhoz: „Nehéz lenne bármit mondanom… Engem ugyanis kirúgtak ebből a bandából.”

Ez valóban így történt, de Jeff Becket akkor sem lehetett volna nagyképűsködéssel vádolni, ha épp a fordítottját mondja. A Yardbirds legjobb évei – 1965–1966 – Eric Clapton távozása után, az ő színre lépésével kezdődtek. S hogy a zenekart a Doors, a Pink Floyd, a Led Zeppelin, sőt a Cream előtt iktatták be, az elsősorban Beck érdeme, sőt Clapton vélhetően ezért nem is vett részt a ceremónián. (Ő később a Creammel bizonyította kivételes tudását.) A Yardbirds ugyanis nem a tragikus sorsú frontember – Keith Relf 1976-ban úgy halt meg 33 évesen, hogy a fürdőkádban próbált játszani elektromos gitáron –, nem is a ritmusszekció, de még csak nem is a slágerei miatt vált halhatatlanná: Jeff Beck torzított riffje az 1965-ös Heartful of Soul és az Over Under Sideways Down című dalokban gitárosok és leendő gitárosok ezreinek volt életre szóló élmény. Nem csoda, hogy egyből Jeff Beck lett az év gitárosa Nagy-Britanniában, úgyhogy nem lehet véletlen az sem, hogy Michelangelo Antonioni is őt nézte ki magának a Nagyítás című híres koncertjelenetére. Amelyben az immár Jimmy Page-dzsel kiegészített Yardbirds tagjaként tör ripityára egy gitárt és dobja a nyakát a közönség közé. De az olasz rendezőnek fogalma sem volt a rock and rollról, nem akart ő olyan The Who-féle öncélú gitártörést, amelyet Pete Townshend fejlesztett tökélyre, óvatosabb volt ő annál. A Nagyításban Jeff Beck nem show-elemként, hanem puszta dühből vágja a földhöz és tapossa össze a hangszerét, mivel recseg az erősítője… Azt persze Antonioni sem tudhatta, hogy ezzel a jelenet szimbolikusan a jövőt mutatja meg: amíg Beck indulata a pusztításhoz vezet, a színpad másik oldalán ott vigyorog Jimmy Page tökéletes hangszerével és hangszóróival…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.