Nekrológ

A besorolhatatlan

Jeff Beck (1944–2023)

Zene

Az 1963 és 1968 között működő Yardbirdsről a legtöbbször azt írták le, hogy itt kezdte a pályafutását Eric Clapton, illetve azt, hogy a legvégén a magára hagyott Jimmy Page New Yardbirds néven alapított új zenekart, amelyet Led Zeppelinre nevezett át.

Így amikor 1992-ben a Yardbirdsöt beiktatták a clevelandi Rock & Roll Hall of Fame-be, és öt középkorú férfi meg egy tinédzser lépett a színpadra, Jimmy Page-et ismerték a legtöbben. Talán azt sem értették, hogy hol van a Zeppelin, de azért megtapsolták Jim McCarty dobost, Chris Dreja gitáros-billentyűst, Paul Samwell-Smith basszusgitárost és a néhai énekes Keith Relf fiát, Danny Relfet is. A legnagyobb sikert azonban a másik (harmadik) gitáros, Jeff Beck aratta, aki ennyit fűzött hozzá az előtte szólókhoz: „Nehéz lenne bármit mondanom… Engem ugyanis kirúgtak ebből a bandából.”

Ez valóban így történt, de Jeff Becket akkor sem lehetett volna nagyképűsködéssel vádolni, ha épp a fordítottját mondja. A Yardbirds legjobb évei – 1965–1966 – Eric Clapton távozása után, az ő színre lépésével kezdődtek. S hogy a zenekart a Doors, a Pink Floyd, a Led Zeppelin, sőt a Cream előtt iktatták be, az elsősorban Beck érdeme, sőt Clapton vélhetően ezért nem is vett részt a ceremónián. (Ő később a Creammel bizonyította kivételes tudását.) A Yardbirds ugyanis nem a tragikus sorsú frontember – Keith Relf 1976-ban úgy halt meg 33 évesen, hogy a fürdőkádban próbált játszani elektromos gitáron –, nem is a ritmusszekció, de még csak nem is a slágerei miatt vált halhatatlanná: Jeff Beck torzított riffje az 1965-ös Heartful of Soul és az Over Under Sideways Down című dalokban gitárosok és leendő gitárosok ezreinek volt életre szóló élmény. Nem csoda, hogy egyből Jeff Beck lett az év gitárosa Nagy-Britanniában, úgyhogy nem lehet véletlen az sem, hogy Michelangelo Antonioni is őt nézte ki magának a Nagyítás című híres koncertjelenetére. Amelyben az immár Jimmy Page-dzsel kiegészített Yardbirds tagjaként tör ripityára egy gitárt és dobja a nyakát a közönség közé. De az olasz rendezőnek fogalma sem volt a rock and rollról, nem akart ő olyan The Who-féle öncélú gitártörést, amelyet Pete Townshend fejlesztett tökélyre, óvatosabb volt ő annál. A Nagyításban Jeff Beck nem show-elemként, hanem puszta dühből vágja a földhöz és tapossa össze a hangszerét, mivel recseg az erősítője… Azt persze Antonioni sem tudhatta, hogy ezzel a jelenet szimbolikusan a jövőt mutatja meg: amíg Beck indulata a pusztításhoz vezet, a színpad másik oldalán ott vigyorog Jimmy Page tökéletes hangszerével és hangszóróival…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.