Koncert

A boldog aratás

Gardiner 80

Kritika

Sebő Ferenctől hallottam e népi bölcsességet: „Aki tízéves korára nem elég vidám, húszéves korára nem elég szép, harmincra nem elég erős, negyvenre nem elég gazdag, ötvenre nem elég bölcs…, az már nem is lesz az soha.”

John Eliot Gardiner nyolcvanéves korára elérte e szép életkor adta lehetőségek maximumát. Közben megmaradt vidámnak; egész színpadi jelensége oly harmonikus, hogy az már szép; ha kell, megmutatja erejét és zenei impulzusainak gazdag tárházát, s mindezt derűs bölcsességgel, könnyedséggel és eleganciával teszi. Most az általa alapított, korabeli hangszereken játszó English Baroque Soloists zenekarral lépett fel. A koncert alaphangulatát egyetlen szóban ragadhatjuk meg: serenity, amelyet persze mindjárt érdemes jelentésárnyalataira bontanunk: derű, békesség, vidámság. A boldog aratás ideje.

Jól áll Haydn ázsiója ma Budapesten. Az ember szilveszterkor megnézi az Örkényben Esterházy Péter darabját (33 változat Haydn-koponyára), újév napján meghallgatja a Fischer Ádám dirigálta oratóriumot, Az évszakokat (kritikánkat lásd: Nyulak a kottapult alatt, Magyar Narancs, 2023. január 4.), és lám, Gardiner születésnapi koncertje is a bécsi mester 84. szimfóniájával indul. A hat úgynevezett „párizsi” szimfónia egyike ez az Esz-dúr darab. Nincs mellékneve, nem tapadnak hozzá anekdoták, csak egyszerűen felragyog benne mindaz, ami Haydnt 1786-ra, 54 éves korára Európa legrangosabb zeneszerzőjévé tette. Derű, finom, fátyolos humor, a harmóniai nyelv választékossága és néhány váratlan, eredeti ötlet. Roppant módon illik ez a darab Gardinerhez, az elegáns, mégis laza úriemberhez. A karmester nem kreált drámát abból, ami csak játék.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."