Koncert

A boldog aratás

Gardiner 80

Kritika

Sebő Ferenctől hallottam e népi bölcsességet: „Aki tízéves korára nem elég vidám, húszéves korára nem elég szép, harmincra nem elég erős, negyvenre nem elég gazdag, ötvenre nem elég bölcs…, az már nem is lesz az soha.”

John Eliot Gardiner nyolcvanéves korára elérte e szép életkor adta lehetőségek maximumát. Közben megmaradt vidámnak; egész színpadi jelensége oly harmonikus, hogy az már szép; ha kell, megmutatja erejét és zenei impulzusainak gazdag tárházát, s mindezt derűs bölcsességgel, könnyedséggel és eleganciával teszi. Most az általa alapított, korabeli hangszereken játszó English Baroque Soloists zenekarral lépett fel. A koncert alaphangulatát egyetlen szóban ragadhatjuk meg: serenity, amelyet persze mindjárt érdemes jelentésárnyalataira bontanunk: derű, békesség, vidámság. A boldog aratás ideje.

Jól áll Haydn ázsiója ma Budapesten. Az ember szilveszterkor megnézi az Örkényben Esterházy Péter darabját (33 változat Haydn-koponyára), újév napján meghallgatja a Fischer Ádám dirigálta oratóriumot, Az évszakokat (kritikánkat lásd: Nyulak a kottapult alatt, Magyar Narancs, 2023. január 4.), és lám, Gardiner születésnapi koncertje is a bécsi mester 84. szimfóniájával indul. A hat úgynevezett „párizsi” szimfónia egyike ez az Esz-dúr darab. Nincs mellékneve, nem tapadnak hozzá anekdoták, csak egyszerűen felragyog benne mindaz, ami Haydnt 1786-ra, 54 éves korára Európa legrangosabb zeneszerzőjévé tette. Derű, finom, fátyolos humor, a harmóniai nyelv választékossága és néhány váratlan, eredeti ötlet. Roppant módon illik ez a darab Gardinerhez, az elegáns, mégis laza úriemberhez. A karmester nem kreált drámát abból, ami csak játék.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.