mi a kotta?

Speranza

  • mi a kotta
  • 2019. november 24.

Zene

„Sokan megkérdezték tőlem, nem okoz-e gondot a toalettkérdés. A karmesternőnek furcsa helyzete van. Frakkban nem állhatok ki dirigálni, mert nő vagyok! Estélyi ruhában nem léphetek a zenekar élére, amikor dirigálok, mert csupasz karokkal nem lehet groteszkség nélkül Beethovent vezényelni. Berlinben azt írták, hogy ha egy karmesternő ujj nélküli ruhában dirigál, akkor az inkább tornának számít, mint ütemezésnek. Éppen ezért kreáltam magamnak egy karmesternődivatot. Fekete bársonyruhám van hosszú ujjakkal, szoknyával, fehér mellénnyel. Ebben vezénylem a zenekarokat.”

A „világ első női karmestere”, a józsefvárosi Práter utcából Németországba elszármazott Linz Márta nyilatkozott ekképpen 1936 nyarán Az Est riporterének a karmesternői pódiumlét bizonnyal nem legfontosabb, de azért mégiscsak érdemi kérdéséről. A világ és a divat azóta sokat változott, de túl a nőemancipáció és a feminizmus több hullámán, a világ szimfonikus együtteseit és operazenekarait döntő, sőt elsöprő többségben mindmáig férfiak irányítják. A női karmesterek jelenkori mezőnyének talán legfoglalkoztatottabb tagja jövő pénteken Budapesten vezényel majd egy felerészben a mindenszentek gyásztematikájához kapcsolódó programot (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc). Speranza Scappucci ez a dirigens, aki már rögtön a keresztnevével reményt kelt bennünk, hogy a Concerto Budapesttel és a Magyar Rádió Énekkarával közös koncertjén fel fogja fedeztetni velünk Donizetti Requiemjét, valamint Schubert kamaszkori I. szimfóniáját.

Az előttünk álló napok másik vendégként ideérkező művésznője a lett orgonista, Iveta Apkalna lesz, aki Karasszon Eszter csellókíséretével játszik majd, kortárs művekig ívelő műsorát természetesen ki mással, mint Johann Sebastian Bachhal indítva (Zeneakadémia, október 29., fél nyolc). A komponista, akinek mindörökké szezonja van, azután jövő csütörtökön ugyanott egy teljes muzsikusi szólóest programját fogja megtölteni műveivel: Várdai István ugyanis ez alkalommal előadni készül Bach mindahány csellószvitjét (Zeneakadémia, október 31., hét óra).

Ha már itt járunk, említsük meg kutyafuttában a többi hangszeres szólistát a koncertprogramból: így mindenekelőtt az Eötvös Péter vezénylete alatt Eötvös-műveket játszó ütőszsenit, Martin Grubingert (Nemzeti Hangversenyterem, október 31., fél nyolc), valamint a két Haydn-csellóverseny szólójára is vállalkozó Alban Gerhardtot (Zeneakadémia, október 28., fél nyolc). Azonban ezen a ponton végfordulatot kell vennünk, mondhatni egy olyan damaszkuszi jellegűt, hiszen szombat este Vashegyi György és együttesei, vagyis az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus Mendelssohn oratóriumát, a Paulust fogják megszólaltatni (Nemzeti Hangversenyterem, október 26., fél nyolc). „Voltak benne sikerült részek, és voltak kifejezetten rosszak is. Remélem, hogy a második oratóriumom jobban sikerül majd” – fogalmazott Paulusáról az önértékelés terén is oly elragadó természetű Mendelssohn, s habár a második oratóriuma, az Éliás tényleg jobban sikerült, azért mi bolondok lennénk kihagyni a Szent Pál-i témájú alkotás kínálkozó előadását.

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.