mi a kotta?

Speranza

  • mi a kotta
  • 2019. november 24.

Zene

„Sokan megkérdezték tőlem, nem okoz-e gondot a toalettkérdés. A karmesternőnek furcsa helyzete van. Frakkban nem állhatok ki dirigálni, mert nő vagyok! Estélyi ruhában nem léphetek a zenekar élére, amikor dirigálok, mert csupasz karokkal nem lehet groteszkség nélkül Beethovent vezényelni. Berlinben azt írták, hogy ha egy karmesternő ujj nélküli ruhában dirigál, akkor az inkább tornának számít, mint ütemezésnek. Éppen ezért kreáltam magamnak egy karmesternődivatot. Fekete bársonyruhám van hosszú ujjakkal, szoknyával, fehér mellénnyel. Ebben vezénylem a zenekarokat.”

A „világ első női karmestere”, a józsefvárosi Práter utcából Németországba elszármazott Linz Márta nyilatkozott ekképpen 1936 nyarán Az Est riporterének a karmesternői pódiumlét bizonnyal nem legfontosabb, de azért mégiscsak érdemi kérdéséről. A világ és a divat azóta sokat változott, de túl a nőemancipáció és a feminizmus több hullámán, a világ szimfonikus együtteseit és operazenekarait döntő, sőt elsöprő többségben mindmáig férfiak irányítják. A női karmesterek jelenkori mezőnyének talán legfoglalkoztatottabb tagja jövő pénteken Budapesten vezényel majd egy felerészben a mindenszentek gyásztematikájához kapcsolódó programot (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc). Speranza Scappucci ez a dirigens, aki már rögtön a keresztnevével reményt kelt bennünk, hogy a Concerto Budapesttel és a Magyar Rádió Énekkarával közös koncertjén fel fogja fedeztetni velünk Donizetti Requiemjét, valamint Schubert kamaszkori I. szimfóniáját.

Az előttünk álló napok másik vendégként ideérkező művésznője a lett orgonista, Iveta Apkalna lesz, aki Karasszon Eszter csellókíséretével játszik majd, kortárs művekig ívelő műsorát természetesen ki mással, mint Johann Sebastian Bachhal indítva (Zeneakadémia, október 29., fél nyolc). A komponista, akinek mindörökké szezonja van, azután jövő csütörtökön ugyanott egy teljes muzsikusi szólóest programját fogja megtölteni műveivel: Várdai István ugyanis ez alkalommal előadni készül Bach mindahány csellószvitjét (Zeneakadémia, október 31., hét óra).

Ha már itt járunk, említsük meg kutyafuttában a többi hangszeres szólistát a koncertprogramból: így mindenekelőtt az Eötvös Péter vezénylete alatt Eötvös-műveket játszó ütőszsenit, Martin Grubingert (Nemzeti Hangversenyterem, október 31., fél nyolc), valamint a két Haydn-csellóverseny szólójára is vállalkozó Alban Gerhardtot (Zeneakadémia, október 28., fél nyolc). Azonban ezen a ponton végfordulatot kell vennünk, mondhatni egy olyan damaszkuszi jellegűt, hiszen szombat este Vashegyi György és együttesei, vagyis az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus Mendelssohn oratóriumát, a Paulust fogják megszólaltatni (Nemzeti Hangversenyterem, október 26., fél nyolc). „Voltak benne sikerült részek, és voltak kifejezetten rosszak is. Remélem, hogy a második oratóriumom jobban sikerül majd” – fogalmazott Paulusáról az önértékelés terén is oly elragadó természetű Mendelssohn, s habár a második oratóriuma, az Éliás tényleg jobban sikerült, azért mi bolondok lennénk kihagyni a Szent Pál-i témájú alkotás kínálkozó előadását.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.