Lemez

Terry Riley: Sun Rings

  • - csk -
  • 2019. november 24.

Zene

Különös arra gondolni, hogy az amerikai minimálzene nagy generációjának tagjai már mind túl járnak a nyolcvanon (már akik még élnek). Terry Riley 1935-ben, Steve Reich 1936-ban, Philip Glass 1937-ben született. Hármuk közül a magyarországi fogadtatásban Riley számít „hiányzó láncszemnek”: az ő műveit az elmúlt évtizedekben jóval ritkábban hallottuk, mint másik két pályatársáéit.

Most itt egy lemez, a Sun Rings, amely részben Riley régmúltba visszanyúló kapcsolatát dokumentálja a legendás Kronos Qartettel (több mint tucatnyi vonósnégyest komponált számukra), részben az emberiség ősi vágyát a „szférák zenéje” megismerésére-reprodukálására. Ez a mű valóban az: a szférák zenéje, hiszen az űrből származó, rögzített hangok manipulációja keveredik benne vonósnégyesjátékkal, beszéddel, énekhanggal és elektronikus zenével.

Különös, meditatív – a könnyű­zenében divatos szóval – „pszichedelikus” eklektika. Lehet rajta álmodni, merengeni, elképzelni az ember és a kozmosz kapcsolatát, lehet elmerülni a különös, soha nem hallott hangok tengerében, lehet rácsodálkozni az elektronika és az akusztikus hangszerek hangjának keveredésére. Lehet észrevenni, hogy itt is felismerhető Riley rég­óta fennálló vonzalma a keleti zene iránt. És lehet találgatni, hogy melyik elektronikus hangeffektus valódi „űrhang”, és melyik stúdióban létrehozott effektus.

A klasszikus és romantikus korszak szóhasználatával élve: ez egy fantázia. Vagy inkább capriccio? Mindenesetre nagy ívű kompozíció, amely jelentős képzelőerőről tanúskodik – és a hallgató képzelőerejét is megmozgatja.

Nonesuch, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.