Lemez

Terry Riley: Sun Rings

  • - csk -
  • 2019. november 24.

Zene

Különös arra gondolni, hogy az amerikai minimálzene nagy generációjának tagjai már mind túl járnak a nyolcvanon (már akik még élnek). Terry Riley 1935-ben, Steve Reich 1936-ban, Philip Glass 1937-ben született. Hármuk közül a magyarországi fogadtatásban Riley számít „hiányzó láncszemnek”: az ő műveit az elmúlt évtizedekben jóval ritkábban hallottuk, mint másik két pályatársáéit.

Most itt egy lemez, a Sun Rings, amely részben Riley régmúltba visszanyúló kapcsolatát dokumentálja a legendás Kronos Qartettel (több mint tucatnyi vonósnégyest komponált számukra), részben az emberiség ősi vágyát a „szférák zenéje” megismerésére-reprodukálására. Ez a mű valóban az: a szférák zenéje, hiszen az űrből származó, rögzített hangok manipulációja keveredik benne vonósnégyesjátékkal, beszéddel, énekhanggal és elektronikus zenével.

Különös, meditatív – a könnyű­zenében divatos szóval – „pszichedelikus” eklektika. Lehet rajta álmodni, merengeni, elképzelni az ember és a kozmosz kapcsolatát, lehet elmerülni a különös, soha nem hallott hangok tengerében, lehet rácsodálkozni az elektronika és az akusztikus hangszerek hangjának keveredésére. Lehet észrevenni, hogy itt is felismerhető Riley rég­óta fennálló vonzalma a keleti zene iránt. És lehet találgatni, hogy melyik elektronikus hangeffektus valódi „űrhang”, és melyik stúdióban létrehozott effektus.

A klasszikus és romantikus korszak szóhasználatával élve: ez egy fantázia. Vagy inkább capriccio? Mindenesetre nagy ívű kompozíció, amely jelentős képzelőerőről tanúskodik – és a hallgató képzelőerejét is megmozgatja.

Nonesuch, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.