Koncert

A derű forrása

Fischer Iván, a BFZ és Schiff András közös koncertje

  • Kling József
  • 2019. január 13.

Zene

Még a magamfajta hivatásos praxisában is kivételes, ha ugyanazt a műsort kétszer hallhatom szinte egymás után. Az meg már tényleg hab a tortán, hogy jelen esetben egybevethetem Schiff András zongorajátékát Fejérvári Zoltánéval, a Müpa akusztikáját és közönségét a bécsi Musik­ve­reinéval, a Budapesti Fesztiválzenekart saját magával, Fischer Iván karmesteri teljesítményét pedig Iván Fischer vezénylésével.

Tehetem mindezt azért, mert az elmúlt hetekben Fischerék körbeutaztatták Európában Dvořák–

Beethoven-programjukat, hogy november 20-án a Müpában, de­cember 2-án pedig a Musikvereinban hallhattam Beethoven 1. (C-dúr) zongoraversenyét (Op. 15).
A bőröndben még ezek a Dvořák-művek lapultak: cisz-moll legenda, Op. 59/6; 5. szláv tánc, Op. 46/5; Elhagyatva – kórus vegyeskarra, Op. 29/4; 6. (D-dúr) szimfónia, Op. 60.

Ha manapság valaki élőben akarja hallani Schiff András zongorajátékát, minimum Bécsig kell utaznia. Tudjuk, hogy migránsozó kormányunknak mi a hivatalos álláspontja a „bűnös” császárvárossal kapcsolatban, és azt is, hogy Schiff önkéntes száműzetése sokáig fog tartani. Mert ahhoz, hogy a világhírű zongorista hazajöjjön, nemcsak Orbánnak, a Fidesznek, a Jobbiknak kéne eltűnnie a süllyesztőben, de a közgondolkodásnak is alapvetően meg kellene változnia, ahogy azt évekkel ezelőtt lapunknak kifejtette (lásd: „Németország nem szállta meg Magyarországot” – interjú Schiff Andrással, Magyar Narancs, 2014. április 3.).

Úgyhogy Schiff András kedvéért Bécsig vonatozni tulajdonképpen felér egy politikai állásfoglalással. Ergo kisebbfajta békés kormányellenes tüntetéssel egyenlő a magyarok népes jelenléte ezen az estén a Musikverein patinás falai között. Megjegyzem, a ruhatárban is magyarok dolgoznak. Ugyanakkor a színes bőrűek és ázsiaiak még nálunk is többen voltak az arany kariatidákkal övezett nagy múltú teremben. Faji, nemzeti és minden egyéb hovatartozást negligálva mindenki egy emberként adta át magát az élménynek.

Fischeréknek Dvořák zenéje második anyanyelv, amit nemcsak hangszeres, hanem vokális tudásukkal is bizonyítottak. Mi otthon már megszoktuk, de a bécsi közönség valóságos bűvészmutatványként élte meg, ahogy a BFZ zenészei leteszik hangszerei­ket, és seperc alatt színvonalas vegyes kórussá alakulnak. Pazar a cisz-moll legenda és az 5. szláv tánc, bár valószínűleg ujjgyakorlat az együttesnek. Fischer Iván ritmusban, dinamikában is leporolta e két kis népdalgyökerű szösszenetet, és úgy tárja elénk, mintha most kerültek volna elő az alkotó műhelyéből. Keze alatt ugyanilyen friss levegő járja át a cseh szerző 6. szimfóniáját, amely, bár valójában Brahmsszal mutat párhuzamot, nekem mégis Beethoven hatodikjával rokon. Fischer értelmezése ráerősít erre a párhuzamra az idilli természet legintimebb lélegzetvételeinek lekottázásával, beleértve a bravúros, szinkópákban tobzódó, ritmusérzéket gáncsoló furiant-scherzo tételt.

De bármennyire rajongunk Dvořák zenéjéért, azért a mágnes szerepét ezen a koncerten Beethoven 1. (C-dúr) zongoraversenye játssza. A 32 éves Fejérvári Zoltán (lásd: „A világ nagy” – interjú Fejérvári Zoltán zongoraművésszel, Magyar Narancs, 2018. január 11.) a Müpában úgy néz ki, mintha most jönne az érettségiről. De csak addig nyegle kamasz, amíg le nem ül a zongorához. Bravúros és könnyed játék, virtuóz technika. Beethoven zenéjének is örül, de önmagának egy kicsit talán jobban. A Steinway ereje, csillogó hangzása hűséges partnere mindebben. De Schiff egy másik bolygó. Szerinte az egész zongorairodalmat Stein­­­way-k közvetítésével ismertük meg, amely mára a hangzás globalizálódásához vezetett. Haydn, Mozart, Beethoven vagy Schubert zongoradarabjai azonban többről szólnak, mint az erőről, a csillogásról, a hűvös objektivitásról, nyilatkozta többször is.

Ami Bécsben elsőként feltűnik, az a zongora hangkarakterének szokatlan volta. Ez pedig nemcsak annak köszönhető, hogy korunk egyik legnagyobb pianistája ül a billentyűk mögött, de annak is, hogy a Steinway-globalizmussal szembeszálló Schiff Bösendorferen muzsikálva bizonyítja igazát.

Lemezfelvételein már védjegyévé vált, élőben pedig nemcsak hallható, de látható is, hogy basszusaival nem kalapálja agyon a magas hangokat, hanem beszélgetős kapcsolatot teremt a szólamok között, így mintegy újraszövi a darab textúráját. Már-már historikus attitűddel interpretálja a művet, aminek következtében még több Mozartot képes felszabadítani Beethovenből. A szikárabb, szárazabb, mégis áttetszőbb, puha billentéssel, a pedál hanyagolásával pedig a beethoveni humort hozza felszínre olyan látványosan, hogy egy ponton a Musikverein közönsége felnevet. A derű forrása nemcsak Schiff végtelenül letisztult, átszellemített, elegáns, a Fejérváriénál lényegesen lassúbb, virtuozitásában is mélyebb, többszólamúbb játéka. Hanem maga a Schiff András, Fischer Iván és a BFZ muzsikusai között zajló, a résztvevőket látványosan inspiráló trialógus. Fischer végletekig fokozza a szólamok plaszticitását.

Bécsben nincs vastaps és nincs giccses virágcsokor, és ettől a kirobbanó tapsorkán is valahogy természetesebben hat. Ahogy az is, hogy egyesek állva éljeneznek, mások ülnek, egyiknek sincs kényszerítő hatása, ahogy otthon oly sokszor érzem. Itt szabad, szuverén egyének fejezik ki a maguk nyelvén a pillanaton túlmutató örömet.

Musikverein, Bécs, december 2.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.