Interjú

„A fehérek utánozzák a feketéket”

Krin Gabbard jazztudós

  • Soós Tamás
  • 2020. április 12.

Zene

A modern jazzstúdiumok alapító atyja, a Columbia Egyetem Jazztanulmányi Tanszékének adjunktusa a MüPában tartott Jazztanulmányi Szimpózium meghívására érkezett Budapestre, ahol előadást tartott érdeklődők, zenészek és a Jazztanulmányi Kutatócsoport körében, majd a Müpa jazz-tehetségkutatójának zsűrijeként három napon át szemlézte a feltörekvő magyar zenészeket. A jazz és a mítoszgyártás, Trump és a negrofília, valamint Szabó Gábor és a posta kapcsolatáról is beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Milyennek látta, hallotta az ifjú magyar jazzt?

Krin Gabbard: Lenyűgözőnek. Nem hallottam olyan zenészt a Müpában, aki ne uralta volna tökéletesen a hangszerét, és ne beszélte volna imponáló változatossággal a jazz nyelvét. New York-iként szeretem azt gondolni, hogy a jazzvilág középpontjában élek, de izgalmas volt felfedezni, milyen sokféleképpen lehet közelíteni a műfajhoz.

MN: Otthon szokott magyar jazzt hallgatni?

KG: Töredelmesen bevallom, a magyar jazz eddig kimaradt az életemből. Egyedül Szabó Gábor lemezeit hallgattam, akivel volt szerencsém találkozni is a nyolcvanas évek elején. Akkortájt lemezkritikákat írtam a Cadence magazinnak, és amikor egy klubban bemutattak minket egymásnak, elújságoltam neki, hogy épp most recenzáltam a legújabb albumát. Mire ő: „Adnál egyet? Nekem nincs egy példányom sem.” Úgyhogy hazamentem, becsomagoltam az LP-met, és elpostáztam Szabónak.

false

 

Fotó: Youtube

MN: Pozitív kritikát írt róla?

KG: Hogyne. Magával ragadott Szabó Gábor gitárjátéka. Rengetegféle zenét hallgatott, és azok hatásait bravúrosan simította bele a játékába. A Müpában hallott zenészekben is az nyűgözött le, milyen elegánsan házasították össze a különféle zenei hagyományokat. Különösen a Sebestyén Patrik Sextet tetszett, akik bossanovát játszottak. A trombitásuk egy ponton elővett egy basszus­trombitát, amit Csehországból szerzett, ahol nagy hagyománya van a billentyűkkel felszerelt rézfúvós hangszereknek, és olyan érzésem lett, mintha az Osztrák–Magyar Monarchia zenészeit látnám bossanovát játszani. Fantasztikus volt.

MN: A jazzstúdiumok megújításakor ön is elegánsan házasított össze addig összeegyeztethetetlennek hitt műfajokat: a kultúra-, film- és irodalomtudományt a jazzelmélettel.

KG: A hatvanas-hetvenes években a jazztudomány azt jelentette, hogy az ember gyakorol a hangszerén, meghallgat egy csomó zenét, majd tovább gyakorol a hangszerén. Ha született egy könyv, mondjuk, a jazz és a vallás kapcsolatáról, olyan fellengzős mondatokat olvashattunk benne, hogy a jazzkritikusok papok, akik felkenik a saját szentjeiket. A kilencvenes évek elején jöttem rá, hogy ennél sokkal komolyabban is lehetne beszélni a jazzhez kötődő jelenségekről. Előtte senki nem foglalkozott azzal, hogy milyen mítoszok kötődnek a jazzhez, milyen rejtett előfeltevései vannak a jazztörténetírásnak, vagy hogyan jelenik meg ez a zene filmekben, regényekben.

Eleinte találkoztam némi ellenállással az öreg jazzírók részéről, akik azt mondták, nem szeretem és nem ünneplem eléggé a jazzt, hiszen kritikusan írok arról, hogy milyen kulturális funkciókat töltenek be bizonyos zenék. Korábban a jazzt valóban ünnepelni kellett, mert sokáig csak a drogosok zenéjének tekintették. Jazzírók generációi küzdöttek azért, hogy felnyissák az emberek szemét: ez bizony művészet. De mire én színre léptem, már felesleges volt leírni, hogy Lester Young zseni volt, sokkal izgalmasabb volt feltárni, melyek a jazzírás mítoszai.

MN: És melyek?

KG: Az egyik legelterjedtebb mítosz, hogy a feketék létrehoztak egy érzelmes, intuitív zenét, amit a fehérek tettek naggyá. Ez egyszerűen hazugság, mégis ezt látjuk újra és újra a hollywoodi filmekben. Mint például Al Jolson 1946-os életrajzi filmjében, amelyben az énekes besétál egy New Or­leans-i sörkertbe, meghall egy dixie­land bandát, és annyira megtetszik neki, hogy elkezd ő is jazzt énekelni, és persze irdatlan népszerű lesz. A hollywoodi filmeknek meg kell nyugtatniuk a nézőt, hogy azt kell szeretnünk, amit amúgy is szeretünk.

Al Jolson elképesztően híres volt, ezért csináltak egy filmet, ami igazolja, miért olyan népszerű. Az indoklás pedig mindig az, hogy a fehér ember színvonalas populáris zenét csinált a feketék ösztönös zenéjéből. George Gershwint is úgy dicsérték a harmincas-negyvenes években, hogy magas színvonalú, szórakoztató zeneként költöztette át a feketék zenéjét a hangversenytermekbe. Ugyanez a szemlélet köszön vissza olyan kortárs filmekben is, mint a 8 mérföld, amelyben Eminem a fekete rapperektől tanul, de a végén legyőzi őket egy hiphopversenyen. A mítosz, miszerint a fehérek tanulnak a feketéktől, aztán felülmúlják őket, soha nem fog kimenni a divatból.

MN: Miért?

KG: Azt hiszem, korrekt általánosítás, ha azt mondjuk: az amerikai fehér emberek többségét lenyűgözik a feketék, ugyanakkor kicsit félnek is tőlük. A fehérek, különösen a munkásosztálybeliek, ha nagyon dühösek vagy nagyon szerelmesek, úgy viselkednek, mint a feketék – vagyis ahogy a feketéket elképzelik. A fehérek utánozzák a feketéket, mert érzelmesebbnek, spirituálisabbnak, erősebbnek látják őket. Irigylik a fizikai képességeiket, az érzelmi intelligenciájukat, miközben halálra vannak rémülve, hogy megfosztják őket a privilégiumaiktól, a társadalmi státuszuktól.

Erre a feketék iránti megszállottságra játszott rá Donald Trump is, amikor azt mondta a fehéreknek, hogy lehet, hogy nem vagytok olyan jók, mint amilyenek lenni szeretnétek, de legalább jobbak vagytok a feketéknél. Trump nem csinált mást, csak rácsatlakozott az amerikai rasszizmus tekintélyes hagyományára. Ezt a feketék iránti megszállottságot nevezem egyébként beteges negrofíliának. A feketék ilyesfajta imádata nem jó, mert félelemmel és gyűlölettel vegyül. Ez a problémakör értelemszerűen a jazzfilmekben is megjelenik, hiszen a jazz-zenekarokban együtt játszanak fehérek és feketék, nemritkán csodálatos eredménnyel.

Persze a fekete zenészeket is gyakran megszólják más fekete zenészek, hogy miért egy fehér jazz-zenészt vesznek fel a zenekarukba. Szerencsére legalább ennyire gyakran felelik erre, hogy egyszerűen szeretik a fehér zenész játékát, és punktum. A faji kérdés sohasem ilyen egyszerű Amerikában, de azok a zenészek, akiket nem érdekel a másik zenész bőrszíne, pozitív példát állítanak elénk.

MN: A kortárs Hollywoodnak is van jazzmitológiája?

KG: A jazz manapság a nosztalgiával és a transzcendenciával kapcsolódik össze. Úgy gondolnak rá, mint arra a zenére, amit akkor hallgattak az emberek, amikor boldogok voltak. A jazz mint transzcendens zene pedig egy magasztosabb helyre repíti el a zenészt és a hallgatót is. A kedvenc példám James Baldwin novellája, a Sonny’s Blues. De említhetném a Whiplasht is, amelynek a végén Miles Teller véresre dobolja a kezét, a hangok megszűnnek, az idő megáll. Damien Chazelle a film nyelvén – közelikkel, vágással, lassítással – teremti meg azt a transzcendens állapotot, amelybe az emberek egyre gyakrabban szeretnének elmenekülni a hétköznapok borzalmából a jazz révén.

MN: A kortárs jazz legnagyobb nosztalgikusát, a Kaliforniai álom Ryan Goslingjét is Damien Chazelle adta nekünk. Gosling a majdnem Oscar-díjas musicalben végig azt hajtogatja, hogy a jazz haldoklik. Egyetért vele?

KG: Annyiban igen, hogy amikor Ryan Gosling a jazz haláláról beszél, arra gondol, hogy a jazznek egyre fogy a közönsége. Való igaz: remek jazzt játszanak a New York-i klubokban, de kevesen hallgatják. Amerikában a jazznek nincs támogatottsága. A magyar állam támogatja a magyar jazzt, az amerikai állam viszont nem foglalkozik ilyesmivel. Rengeteg tehetséges fiatal jazz-zenész van Amerikában is, de nem kapják meg azt a figyelmet, amelyet érdemelnének.

MN: Ennek az állami támogatás hiánya mellett nyilván kulturális okai is vannak.

KG: Az emberek a popkultúrával nőnek fel, annak szókincsét tanulják meg, ezért később se jelent nekik gondot a befogadása. A jazz viszont felkészülést kíván, a zene mélyebb ismeretét, és erre sok ember nem hajlandó időt és energiát áldozni. Amerikában az összes lemezbevételnek mindössze három százalékát teszi ki a jazz – és ebbe már Kenny G is beletartozik! Ez bizonyos értelemben a zenészek hibája is, hiszen sokak szemében presztízst jelent, ha bonyolult zenét játszanak.

MN: A Kaliforniai álomnak akad még egy kulcskérdése: hogyan lehet forradalmasítani a jazzt, ha a zenészek többsége hagyománykövető? Ki viszi át a jazzt a 21. századba?

KG: Ez nehéz kérdés. Én régimódi zenehallgató vagyok, otthon rendszerint Duke Ellington vagy Miles Davis lemezeit teszem föl. Ugyanakkor csodálom például Don Byront, aki klezmert játszik, de Roy Orbison, Henry Mancini és a harmincas évekbeli Warner Bros-rajzfilmek zenéjét is beépíti a játékába. Vagy ott van Sonny Rollins, aki elektronikát és olyan intenzitást vitt a jazzbe, amely máig lenyűgöz. Beszélhetnénk John Scofieldről vagy John Abercrombie-ról is, akik előszeretettel használják, használták a legújabb technikai vívmányokat.

Azonban a Kaliforniai álom is arra int, hogy erre a kérdésre nem lehet megnyugtató választ adni. A film végén Ryan Gosling egy gyönyörű night clubban üldögél, a feje fölött Francis Wolff legendás, 1957-es fotója függ John Coltrane-ről, és a hatvanas évek modorában játssza a jazzt. Ha megvannak a hőseid, és nem újítod meg a műfajt, azzal sincs semmi gond – sugallja Gosling –, ha közben segítesz életben tartani a jazz-zenét.

(Interjúnk eredetileg a Magyar Narancs hetilap 2020. február 20-i számában jelent meg, most újraközöljük teljes terjedelmében online.)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”