mi a kotta?

Zsófika és Margarita

  • mi a kotta
  • 2020. április 12.

Zene

„Magam talán középre állok. Talán este van. Talán alkonyat. Egy bizonyos: későre jár. Egyedül vagyok. Lüktetek. Kint a sötétben fenyegető villámlással lángok lobognak; ég a pajta. A tanúk nélkül dolgozó pokol. Holtan dermednek reményeink, a csillagok. Az ablakok kiverve, az üres keretek ide-oda lengenek, fekete pernyét ver be a szél. A sparhertban azért ég a tűz. A konyhaasztal felborult, csirkecsontok szanaszéjjel. Nincs kutya a csonthoz. Combom a plédhez ragadt, belülről fázom, nyílt seb vagyok, büdös vagyok, csatornaszagú, szét vagyok, vigy el, Uram, olyan magányba is, ahová magamtól sose merészkedtem volna.”

Habár az első négy mondat szó szerinti Pilinszky-idézet, a fenti szöveg természetesen Esterházy Pétertől való, méghozzá a Fuharosok című művéből, amely most mono-koncert-opera alakjában jut majd elénk az UMZE Kamaraegyüttes Romantikus olvasmányok elnevezésű koncertjén (BMC, március 13., fél nyolc). A kortárs zenei program szünet utáni részét kitöltő és Molnár Anna mezzoszopráni közreműködésével megszólaló Fuharosokról maga a komponista így nyilatkozott: „Művem úgy opera, ahogy az Esterházyé regény.”

Ha minden igaz, az elkövetkező napokban még egy 20. századi prózaremek magyar szerzőségű operaváltozata kerül majd bemutató gyanánt a közönség elé: A Mester és Margarita című opera-musical Gyöngyösi Leventétől (Eiffel Műhelyház, március 17., hét óra). A mondatindító bizonytalankodás ezúttal nem szimpla szószaporítás, hiszen a figyelmes olvasó emlékezhet rá, hogy e premiert pár hete már ajánlottuk egyszer – ám akkor az Opera új játszóhelyének megnyitását elnapolták az illetékesek. Gyöngyösi Bulgakov-adaptációja mindenesetre megéri és megérdemli a szurkolást.

Egyebekben koncentráljunk a jövő héten Richard Straussra, Robert Schumannra, valamint egy „vasárnapi komponistára”. A Budapesti Fesztiválzenekar esedékes koncertjeit ugyanis A rózsalovag első keringősorozata meg a Till Eulenspiegel vidám csínyjei keretezik majd, de azért Fischer Iván eldirigálja még Sibelius Hegedűversenyét is, és nem kisebb világsztár, mint Patricia Kopatchinskaja lesz a szólista (Nemzeti Hangversenyterem, március 19., 20. és 21., háromnegyed nyolc). Aztán a Nemzeti Filharmonikus Zenekar jövő csütörtöki föllépésén Rost Andrea közreműködésével felhangzik a Négy utolsó ének, illetve – immár szólista nélkül – Schumann III. (Rajnai) szimfóniája (Zeneakadémia, március 19., fél nyolc). A fáradhatatlan Várjon Dénes zongoraestjének műsorán pedig egyebek közt ott szerepelnek majd Schumann kutya nehéz Szimfonikus etűdjei (Zeneakadémia, március 18., fél nyolc).

Ami mármost a hétvégi komponistát illeti, nos ő Alekszandr Borogyin, aki kémiaprofesszori működése röpke szüneteit használta fel a zeneszerzésre: „Másoknál ez egyenes dolog, elkötelezettség, az élet célja – nekem pihenés, szórakozás, szeszély, mely elvon az igazi dolgomtól, a tanítástól és a tudománytól.” Őt két okból is emlegetnünk illik egy jövő heti koncert kapcsán: mint névadót és mint zeneszerzőt. Ugyanis a világhírű Borodin Quartet játszik majd a Zeneakadémián, s műsoruk nyitószáma a példás szerénységű névadó 2. vonósnégyese lesz – igaz, nem vasárnap, hanem pénteken (március 20., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.