Koncert

A Fire! Orchestra

Zene

A Fire! Orchestra zenekarvezetője, Mats Gustaffson azt kérte tőlem meg az összes többi hallgatójától, hogy hagyjuk a fenébe a stíluskategóriákat, hallgassuk úgy a zenéjüket, hogy nem próbáljuk meg rögtön beskatulyázni. Persze bajban leszek, rémlett fel bennem rögtön, ha majd szavakba kell önteni, milyen volt, de egy 19 zenésszel felálló zenekar már bőven elég várakozást kelt bennem – ebből nagy dolgok lehetnek. Így aztán csalódást keltett, hogy a 19-ből először 1+2+1 játszott előzenekarként, persze, minek kívülről hozni? Anna Högberg altszaxofonon, Julien Desprez gitáros tandemben Andreas Berthlinggel elektronikán, Per-Åke Holmlander pedig tubán – technikailag és felépítésben mindegyik jó volt, de stilisztikai ízelítőnek kevés, ráadásul utána lehűtöttek egy hosszabb szünettel. Azért Högberg a kéthangos variációival nagyon nyerő.

A Fire! zenekar, amikor végre kijött, tényleg maga volt a nagy tűz – ennél pontosabb kategóriát nehéz lenne rájuk aggatni. De mi azért mégse maradjunk ennyiben: a legendásan intenzív svéd szaxofonos hű maradt önmagához ezzel a big banddel is, minden beidegződéstől el tudta oldozni a hangszerelést és a tagok boldogan őrjöngtek. A 2011-ben alakult Fire! Gustaffson triójára épült, aki itt néha leteszi a hangszert, hogy vezényeljen – teljes szekciókat, izgalmasan váltakoztatva szerepüket. Két legfontosabb szólistája Mariam Wallentin és Sofia Jernberg énekesnők, különösképpen a magasabb fekvésű és lángolóbb Wallentin tündökölt. Néha extatikus, de sosem happy a hangulat, valami lomhaság van ebben a lángban. Sajnos ekkora létszámnak elkerülhetetlenül áldozatul esik az énekelt szöveg. Amikor a Rítus, az új lemez cím­adó és tényleg legjobb darabja lecseng, és meghallom, hogy a tavaszról énekelnek, azt kívánom, hogy inkább továbbra se értsem a szöveget. Nem gondolok rá, és a zárószámban már én is ugrálok, a ráadásban meg csápolok.

 

A38, június 6.

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?