Koncert

A Fire! Orchestra

Zene

A Fire! Orchestra zenekarvezetője, Mats Gustaffson azt kérte tőlem meg az összes többi hallgatójától, hogy hagyjuk a fenébe a stíluskategóriákat, hallgassuk úgy a zenéjüket, hogy nem próbáljuk meg rögtön beskatulyázni. Persze bajban leszek, rémlett fel bennem rögtön, ha majd szavakba kell önteni, milyen volt, de egy 19 zenésszel felálló zenekar már bőven elég várakozást kelt bennem – ebből nagy dolgok lehetnek. Így aztán csalódást keltett, hogy a 19-ből először 1+2+1 játszott előzenekarként, persze, minek kívülről hozni? Anna Högberg altszaxofonon, Julien Desprez gitáros tandemben Andreas Berthlinggel elektronikán, Per-Åke Holmlander pedig tubán – technikailag és felépítésben mindegyik jó volt, de stilisztikai ízelítőnek kevés, ráadásul utána lehűtöttek egy hosszabb szünettel. Azért Högberg a kéthangos variációival nagyon nyerő.

A Fire! zenekar, amikor végre kijött, tényleg maga volt a nagy tűz – ennél pontosabb kategóriát nehéz lenne rájuk aggatni. De mi azért mégse maradjunk ennyiben: a legendásan intenzív svéd szaxofonos hű maradt önmagához ezzel a big banddel is, minden beidegződéstől el tudta oldozni a hangszerelést és a tagok boldogan őrjöngtek. A 2011-ben alakult Fire! Gustaffson triójára épült, aki itt néha leteszi a hangszert, hogy vezényeljen – teljes szekciókat, izgalmasan váltakoztatva szerepüket. Két legfontosabb szólistája Mariam Wallentin és Sofia Jernberg énekesnők, különösképpen a magasabb fekvésű és lángolóbb Wallentin tündökölt. Néha extatikus, de sosem happy a hangulat, valami lomhaság van ebben a lángban. Sajnos ekkora létszámnak elkerülhetetlenül áldozatul esik az énekelt szöveg. Amikor a Rítus, az új lemez cím­adó és tényleg legjobb darabja lecseng, és meghallom, hogy a tavaszról énekelnek, azt kívánom, hogy inkább továbbra se értsem a szöveget. Nem gondolok rá, és a zárószámban már én is ugrálok, a ráadásban meg csápolok.

 

A38, június 6.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.