rés a présen

„A gyorsaság és a transzparencia”

Dr. Egri Gábor, a Müpa értékesítési és marketingigazgatója

  • rés a présen
  • 2020. július 6.

Zene

rés a présen: Hogyan kommunikáltátok a kényszerű bezárást?

Egri Gábor: Március 11. egészen szürreális nap volt, hiszen délelőtt – hosszú és körültekintő előkészületeket követően – sajtótájékoztatót tartottunk, ahol bejelentettük a 2020/2021-es évadot. Majd délután kihirdették a veszélyhelyzetet, mi pedig ennek megfelelően még aznap bezártuk a Müpa kapuit. Az első sokk után jött a következő, igaz, az pozitív sokk volt: március 12-én a leghűségesebb nézőink mintegy másfélszer annyi bérletet vettek a következő szezonra, mint tavaly. Ez egy hihetetlenül nagy erőt és energiát adó gesztus volt. A kollégáimmal március közepe óta nagyrészt home office üzemmódban vagyunk, de a munka egy pillanatra sem állt meg, a bezárást követően minden csapat megfeszítve dolgozott azon, hogy a Müpa-élmény ugyanúgy nap mint nap elérhető legyen, mint eddig, csak az online térben, ingyenes közvetítések formájában.

rap: Milyen nézettsége volt az online közvetítéseiteknek?

EG: Márciusban volt a Müpa megnyitásának 15. évfordulója, de a születésnapi koncertet március 14-én már nem tudtuk megtartani. Úgy döntöttünk, hogy online mégis együtt ünneplünk majd a nézőkkel, és regisztráció nélkül elérhetővé tettük a médiatárunkat, benne több mint 100 ingyenesen megtekinthető HD minőségű koncert- és előadásfelvételt, hanganyagot. Egy héttel később pedig elindítottuk a Müpa Home közvetítéssorozatot, ahol a nálunk megszokott kezdési időpontokban újabb koncertfelvételeket streamelünk a Müpa közösségi médiafelületein, YouTube-csatornáján és a weboldalon. A hét több napján az Európai Koncerttermek Szervezetének köszönhetően egy-egy legendás európai hangversenyterembe kapcsolunk. Nagyon jó érzés látni, ahogy a virtuális Müpa-közösség egyre nő, a követőink száma a legnagyobb közösségi portálon túllépte a százezret. A nézők lelkesek, aktívak, beszélgetnek egymással a közvetítés alatt, és meghatóan sok támogató, pozitív hangvételű levél, hívás érkezett tőlük az előző két és fél hónapban. Gyenyisz Macujev világhírű orosz zongoravirtuóz koncertjének ismétlésével és Bobby McFerrin előadásával pedig több tízezer embert értünk el, ezekre az eredményekre nagyon büszkék vagyunk.

rap: Mit lehet látni nemzetközi színtéren, hogyan kommunikálnak a kulturális intézmények?

EG: Figyeljük, hogy a partnerintézményeink hogyan reagálnak erre a helyzetre, elemezzük a nemzetközi kutatásokat, amelyekből világosan kiderül, hogy az embereknek nagyon hiányzik az élő koncertélmény. A gyorsaság és a transzparencia ilyen helyzetben a legfontosabb: az első dolgunk volt március közepén, hogy a gördülékeny jegyvisszaváltáshoz kialakítsuk a megfelelő digitális felületeket, hogy folyamatosan tájékoztassuk a nézőket a tudnivalókról. Azt gondoljuk, hogy a Müpa feladata most is az, hogy minden műfajban a legmagasabb minőségű tartalmakat nyújtva élményekkel gazdagítsa a közönséget, hogy picit kiragadja őket a hétköznapokból – ezt most, amíg nem tehetjük élőben, online tesszük.

rap: Nem marad el a hagyományos Hey, June! fesztivál és a Wagner-napok sem. Mikor és hogyan láthatja a közönség a programot?

EG: A Hey, June! című könnyűzenei online fesztivál keretében június első két hetében hét különleges felvételt láthat majd a közönség: a Margaret Island, a Mörk, a Konyha, a Tátrai Band, a Szeder, a Magashegyi Underground és a Szabó Benedek és a Galaxisok koncertjét streameljük. Aztán június 18-tól Wagneré a főszerep. Fontos mérföldkő ez, hiszen első alkalommal teszünk mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Budapesti Wagner-napok páratlan archívumából. A teljes Nibelung gyűrűje tetralógiát, A nürnbergi mesterdalnokokat, A bolygó hollandit és a Tannhäusert felsorakoztató virtuális fesztivál a nyár egyik szenzációja a rajongók körében, de nem titok, hogy abban bízunk, így olyan nézőkhöz is eljut a Budapesti Wagner-napok, akik korábban esetleg nem találkoztak az eseménnyel.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.