rés a présen

„A gyorsaság és a transzparencia”

Dr. Egri Gábor, a Müpa értékesítési és marketingigazgatója

  • rés a présen
  • 2020. július 6.

Zene

rés a présen: Hogyan kommunikáltátok a kényszerű bezárást?

Egri Gábor: Március 11. egészen szürreális nap volt, hiszen délelőtt – hosszú és körültekintő előkészületeket követően – sajtótájékoztatót tartottunk, ahol bejelentettük a 2020/2021-es évadot. Majd délután kihirdették a veszélyhelyzetet, mi pedig ennek megfelelően még aznap bezártuk a Müpa kapuit. Az első sokk után jött a következő, igaz, az pozitív sokk volt: március 12-én a leghűségesebb nézőink mintegy másfélszer annyi bérletet vettek a következő szezonra, mint tavaly. Ez egy hihetetlenül nagy erőt és energiát adó gesztus volt. A kollégáimmal március közepe óta nagyrészt home office üzemmódban vagyunk, de a munka egy pillanatra sem állt meg, a bezárást követően minden csapat megfeszítve dolgozott azon, hogy a Müpa-élmény ugyanúgy nap mint nap elérhető legyen, mint eddig, csak az online térben, ingyenes közvetítések formájában.

rap: Milyen nézettsége volt az online közvetítéseiteknek?

EG: Márciusban volt a Müpa megnyitásának 15. évfordulója, de a születésnapi koncertet március 14-én már nem tudtuk megtartani. Úgy döntöttünk, hogy online mégis együtt ünneplünk majd a nézőkkel, és regisztráció nélkül elérhetővé tettük a médiatárunkat, benne több mint 100 ingyenesen megtekinthető HD minőségű koncert- és előadásfelvételt, hanganyagot. Egy héttel később pedig elindítottuk a Müpa Home közvetítéssorozatot, ahol a nálunk megszokott kezdési időpontokban újabb koncertfelvételeket streamelünk a Müpa közösségi médiafelületein, YouTube-csatornáján és a weboldalon. A hét több napján az Európai Koncerttermek Szervezetének köszönhetően egy-egy legendás európai hangversenyterembe kapcsolunk. Nagyon jó érzés látni, ahogy a virtuális Müpa-közösség egyre nő, a követőink száma a legnagyobb közösségi portálon túllépte a százezret. A nézők lelkesek, aktívak, beszélgetnek egymással a közvetítés alatt, és meghatóan sok támogató, pozitív hangvételű levél, hívás érkezett tőlük az előző két és fél hónapban. Gyenyisz Macujev világhírű orosz zongoravirtuóz koncertjének ismétlésével és Bobby McFerrin előadásával pedig több tízezer embert értünk el, ezekre az eredményekre nagyon büszkék vagyunk.

rap: Mit lehet látni nemzetközi színtéren, hogyan kommunikálnak a kulturális intézmények?

EG: Figyeljük, hogy a partnerintézményeink hogyan reagálnak erre a helyzetre, elemezzük a nemzetközi kutatásokat, amelyekből világosan kiderül, hogy az embereknek nagyon hiányzik az élő koncertélmény. A gyorsaság és a transzparencia ilyen helyzetben a legfontosabb: az első dolgunk volt március közepén, hogy a gördülékeny jegyvisszaváltáshoz kialakítsuk a megfelelő digitális felületeket, hogy folyamatosan tájékoztassuk a nézőket a tudnivalókról. Azt gondoljuk, hogy a Müpa feladata most is az, hogy minden műfajban a legmagasabb minőségű tartalmakat nyújtva élményekkel gazdagítsa a közönséget, hogy picit kiragadja őket a hétköznapokból – ezt most, amíg nem tehetjük élőben, online tesszük.

rap: Nem marad el a hagyományos Hey, June! fesztivál és a Wagner-napok sem. Mikor és hogyan láthatja a közönség a programot?

EG: A Hey, June! című könnyűzenei online fesztivál keretében június első két hetében hét különleges felvételt láthat majd a közönség: a Margaret Island, a Mörk, a Konyha, a Tátrai Band, a Szeder, a Magashegyi Underground és a Szabó Benedek és a Galaxisok koncertjét streameljük. Aztán június 18-tól Wagneré a főszerep. Fontos mérföldkő ez, hiszen első alkalommal teszünk mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Budapesti Wagner-napok páratlan archívumából. A teljes Nibelung gyűrűje tetralógiát, A nürnbergi mesterdalnokokat, A bolygó hollandit és a Tannhäusert felsorakoztató virtuális fesztivál a nyár egyik szenzációja a rajongók körében, de nem titok, hogy abban bízunk, így olyan nézőkhöz is eljut a Budapesti Wagner-napok, akik korábban esetleg nem találkoztak az eseménnyel.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.