rés a présen

„A gyorsaság és a transzparencia”

Dr. Egri Gábor, a Müpa értékesítési és marketingigazgatója

  • rés a présen
  • 2020. július 6.

Zene

rés a présen: Hogyan kommunikáltátok a kényszerű bezárást?

Egri Gábor: Március 11. egészen szürreális nap volt, hiszen délelőtt – hosszú és körültekintő előkészületeket követően – sajtótájékoztatót tartottunk, ahol bejelentettük a 2020/2021-es évadot. Majd délután kihirdették a veszélyhelyzetet, mi pedig ennek megfelelően még aznap bezártuk a Müpa kapuit. Az első sokk után jött a következő, igaz, az pozitív sokk volt: március 12-én a leghűségesebb nézőink mintegy másfélszer annyi bérletet vettek a következő szezonra, mint tavaly. Ez egy hihetetlenül nagy erőt és energiát adó gesztus volt. A kollégáimmal március közepe óta nagyrészt home office üzemmódban vagyunk, de a munka egy pillanatra sem állt meg, a bezárást követően minden csapat megfeszítve dolgozott azon, hogy a Müpa-élmény ugyanúgy nap mint nap elérhető legyen, mint eddig, csak az online térben, ingyenes közvetítések formájában.

rap: Milyen nézettsége volt az online közvetítéseiteknek?

EG: Márciusban volt a Müpa megnyitásának 15. évfordulója, de a születésnapi koncertet március 14-én már nem tudtuk megtartani. Úgy döntöttünk, hogy online mégis együtt ünneplünk majd a nézőkkel, és regisztráció nélkül elérhetővé tettük a médiatárunkat, benne több mint 100 ingyenesen megtekinthető HD minőségű koncert- és előadásfelvételt, hanganyagot. Egy héttel később pedig elindítottuk a Müpa Home közvetítéssorozatot, ahol a nálunk megszokott kezdési időpontokban újabb koncertfelvételeket streamelünk a Müpa közösségi médiafelületein, YouTube-csatornáján és a weboldalon. A hét több napján az Európai Koncerttermek Szervezetének köszönhetően egy-egy legendás európai hangversenyterembe kapcsolunk. Nagyon jó érzés látni, ahogy a virtuális Müpa-közösség egyre nő, a követőink száma a legnagyobb közösségi portálon túllépte a százezret. A nézők lelkesek, aktívak, beszélgetnek egymással a közvetítés alatt, és meghatóan sok támogató, pozitív hangvételű levél, hívás érkezett tőlük az előző két és fél hónapban. Gyenyisz Macujev világhírű orosz zongoravirtuóz koncertjének ismétlésével és Bobby McFerrin előadásával pedig több tízezer embert értünk el, ezekre az eredményekre nagyon büszkék vagyunk.

rap: Mit lehet látni nemzetközi színtéren, hogyan kommunikálnak a kulturális intézmények?

EG: Figyeljük, hogy a partnerintézményeink hogyan reagálnak erre a helyzetre, elemezzük a nemzetközi kutatásokat, amelyekből világosan kiderül, hogy az embereknek nagyon hiányzik az élő koncertélmény. A gyorsaság és a transzparencia ilyen helyzetben a legfontosabb: az első dolgunk volt március közepén, hogy a gördülékeny jegyvisszaváltáshoz kialakítsuk a megfelelő digitális felületeket, hogy folyamatosan tájékoztassuk a nézőket a tudnivalókról. Azt gondoljuk, hogy a Müpa feladata most is az, hogy minden műfajban a legmagasabb minőségű tartalmakat nyújtva élményekkel gazdagítsa a közönséget, hogy picit kiragadja őket a hétköznapokból – ezt most, amíg nem tehetjük élőben, online tesszük.

rap: Nem marad el a hagyományos Hey, June! fesztivál és a Wagner-napok sem. Mikor és hogyan láthatja a közönség a programot?

EG: A Hey, June! című könnyűzenei online fesztivál keretében június első két hetében hét különleges felvételt láthat majd a közönség: a Margaret Island, a Mörk, a Konyha, a Tátrai Band, a Szeder, a Magashegyi Underground és a Szabó Benedek és a Galaxisok koncertjét streameljük. Aztán június 18-tól Wagneré a főszerep. Fontos mérföldkő ez, hiszen első alkalommal teszünk mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Budapesti Wagner-napok páratlan archívumából. A teljes Nibelung gyűrűje tetralógiát, A nürnbergi mesterdalnokokat, A bolygó hollandit és a Tannhäusert felsorakoztató virtuális fesztivál a nyár egyik szenzációja a rajongók körében, de nem titok, hogy abban bízunk, így olyan nézőkhöz is eljut a Budapesti Wagner-napok, akik korábban esetleg nem találkoztak az eseménnyel.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.