A jó fiú - Nick Cave új lemeze

Zene

A Skeleton Tree gyászlemez. Komoly érzelmi munkát kíván.

Viszonylag kevés olyan esetet ismerünk a poptörténelemből, amikor egy neves előadó a zenéjén keresztül próbálja meg feldolgozni a gyermeke halálát. A legtöbbeknek elsőként Eric Clapton neve ugorhat be, aki a Tears In Heaven című dalában énekelt halott kisfiáról, de említhetjük még az All My Love című Led Zeppelin számot is, amely Robert Plant elhunyt fiáról szól. A sorhoz most csatlakozik Nick Cave egy komplett lemezzel.

Mint ismert, Arthur Cave tavaly, mindössze 15 évesen leesett egy szikláról Angliában, és szörnyethalt. Az ember ilyenkor automatikusan azt gondolná, hogy a Skeleton Tree teljes egészében az ő halálára íródott, a valóság azonban az, hogy a dalok jó része már majdhogynem kész volt, amikor a tragédia bekövetkezett. Cave a hírek szerint két héttel a haláleset után tért először vissza a stúdióba, eszközölt egy-két változtatást, rögzített még néhány felvételt, valamint megkérte régi barátját, Andrew Dominiket (akivel korábban már a Jesse James meggyilkolása című westernen is dolgozott), hogy az albumhoz amolyan kísérőjelleggel készítsen egy dokumentumfilmet. A One More Time With Feeling mindössze egy-két napig volt látható a világ 850 mozijában – hozzánk legközelebb Bécsben volt megtekinthető.

false

Nincs mit szépíteni: a sorban 16. album az eddigi legsötétebb munka a Bad Seeds történetében; még a Boatman’s Callnál is jóval komorabb a hangulata. A nyitó Jesus Alone rögtön azzal a sorral indít, hogy „You fell from the sky, and crashlanded on a field”, amellyel kapcsolatban a legborzongatóbb információ az, hogy állítólag ez a szöveg is készen állt már Arthur halála előtt. Ahogy az várható, nem ez az egyetlen dal, ahol két- vagy inkább egyértelmű utalásokat találhatunk; a legdrámaibb darab talán a Distant Sky, melyben Cave duettet énekel Else Torp dán énekesnővel: az egész mintha azt mutatná, ahogy a szülők búcsúznak a gyermeküktől.

false

Ami a zenei oldalt illeti, alig kapunk gitárt és dobot, s szinte teljes mértékben a billentyűs hangszerek dominálnak: a Bad Seeds ezen a lemezen néha már ambientes határokat súrol. Kicsit emelkedettebbnek talán a Rings of Saturn tűnik, de fontos megemlíteni az újkori Radioheadet idéző Anthrocene-t, illetve a kifejezetten krautrockos I Need You-t is. De persze ezek sem változtatnak a lényegen: a Skeleton Tree gyászlemez. Egyáltalán nem könnyű hallgatnivaló, mely a rajongóktól is komoly érzelmi munkát kíván – egyúttal viszont olyan mű, amelynek kvalitásai felől senkinek sem lehetnek kétségei.

Bad Seeds Ltd./Deep Distribution, 2016


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.