Fischer Iván: "A szimpátiát a jelen politikai események sem írták felül"

  • Kling József
  • 2019. április 28.

Zene

A Budapesti Fesztiválzenekar Fischer Iván lakásszínházában tartotta a 2019/2020-as évadnyitó sajtótájékoztatóját. A karmesterrel a komolyzenét is sújtó taomegvonás mellett leg­újabb nagy dobásáról, a szezonnyitó produkcióról, Monteverdi Orfeójáról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Nemcsak a színházakat, a komolyzenét is sújtja a taorendszer átalakítása. Milyen összeg kieséséről van szó jelenleg az önök esetében?

Fischer Iván: A jegybevétel és szponzoráció mellett három fő bevételi forrásunk volt: a minisztériumtól, a fővárostól és a taóból. Mi az utóbbi három év taoátlagával terveztünk, ami 400 millió forintnál valamivel nagyobb összeg. Erre feltétlenül szükségünk van, hiszen mi valóban hosszú távon gondolkodunk.

MN: Van arra forgatókönyve, ha nem kapják meg?

FI: Nincs. Ezt az összeget meg kell kapnunk, különben a legnagyobb baj lesz, összeomlanak a terveink. Sajnos máig nincs pontos információnk, de a jelek azt mutatják, meg fogjuk kapni, ahogy a másik két támogatást is. Kivárjuk.

MN: Hogy érzi, fel tudja mérni a kormány a BFZ jelentőségét?

FI: Azt gondolom, a Fesztiválzenekar hatalmas hasznot hoz Magyarországnak. Gyakorlatilag az ország nemzeti kincse, az egész világon úgy tekintenek rá, mint Magyarország legfontosabb kulturális nagykövetére. Hozzájárulunk az országimázs építéséhez, a turizmus fejlődéséhez, a nemzetközi ismertséghez, Magyarország nemzetközileg pozitív megítéléshez. Nagyon hatékonyan megszolgáljuk azt a támogatást, amit kapunk.

Fischer Iván karmester

Fischer Iván karmester

Fotó: Benkő M. Fanni

MN: Külföldi koncerten tapasztalta mostanában, hogy a jelenlegi magyar politikai helyzet miatt finoman szólva nem vagyunk olyan népszerűek Európában?

FI: A mi koncertjeinken inkább a szeretet nyilvánul meg, függetlenül attól, mi történik pillanatnyilag Magyarországon a politikában. A pillanatnyit úgy értem, az utóbbi tíz-húsz évben. Szóval szerintem még mindig azok a történelmi események kötődnek Magyarországhoz, mint ’56 vagy a magyar–osztrák határnyitás 1989-ben. Ezt a szimpátiát a jelen politikai események sem írták felül.

MN: A 2019/2020-as évad nagy dobása, hogy színpadra viszi Monteverdi Orfeóját.
A Poppeának vagy az Ulyssesnek szerintem több emberi-politikai aktualitása lenne. Tulajdonképpen mit akar az Orfeóval?

FI: Engem viszont nagyon izgat, főleg a befejezés miatt. A helyzet a következő. Van egy librettó, ami fennmaradt, amely bacchanáliával zárul, megvadult nők széttépik Orfeuszt, aki Eurüdiké halála után már nem akar többé nőt látni, nem akar szerelmes lenni. Ezt viszont a nők nem bírják elviselni, és széttépik. Ez a librettó befejezése. Aztán van egy két évvel később megjelent partitúra, amelynek az a befejezése, hogy a jóságos Apolló leereszkedik az égből, és Orfeuszt magával viszi az Olümposzra. Mindig azt gondoltam, itt valami nagyon nincs rendben, az igazi befejezés az eredeti volt, a széttépéssel. Annak, ugye, megmaradt a szövege, de elveszett a zenéje. Hiányzik tíz perc zene. Nos, megkomponáltam ezt a tízperces befejezést, mi tehát rekonstruáljuk az első változatot. Ebben a formában fogjuk előadni az Orfeót több mint négyszáz év után először.

false

MN: A Harnoncourt-, Gardiner-, René Jacobs- vagy éppen William Christie-féle előadásokhoz képest változott valami a hangszerek tekintetében?

FI: Ott nem igazán van különbség, nagyjából olyan hangszereken szólal meg, historikus hangzással, mint az említett karmestereknél.

MN: Mi az Orfeo aktualitása az ön olvasatában? Mi dolgunk nekünk itt és most Orfeóval?

FI: Monteverdi Orfeója a reneszánsz és a barokk határán született. A reneszánsz a szabadságról, az ösztönökről, az érzések felszabadításáról szól. A barokk már a rend, az abszolutizmus, az autoritások, a főurak, a deus ex machina, a mennyből érkező isteni beavatkozás világa. A rendcsinálás szelleme járja át. Úgy érzem, mintha az én életemben ez ugyanígy lejátszódott volna. Amikor gyerek voltam, akkor voltak a 60-as évek, hippik, flower power, a szabadság mámora, reneszánsz kor. Most meg van valami a levegőben az abszolutizmus korszakából.

MN: Nietzsche A tragédia születésében tulajdonképpen kineveti a Camerata Fiorentina erőlködését, amely az operát a görög tragédia rekonstrukciójaként képzelte el.

FI: Szerintem a görög tragédia feltámasztása nagyon szép gondolat volt. A baj az volt, hogy abban a pillanatban, amikor az Orfeo második változata megszületett, már nem katarzissal, hanem isteni beavatkozással végződött a tragédia. Ami tulajdonképpen olyan, mintha egy uralkodó beavatkozott volna a dolgok menetébe, és az egész hirtelen átfordult abba, hogy onnantól fogva az ő jóságát kell ünnepelni. Mi ezzel leszámolunk, visszaállítjuk ez eredeti változatot, mert a katarzis, a megtisztulás a lényeg.

MN: Akkor hát ez az Orfeo aktualitása?

FI: Valami ilyesmi.

(Az interjú a Magyar Narancs 2019. március 28-i számában jelent meg, most újraközöljük teljes terjedelmében online.)

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.