Lemez

A követendő példa

Suede: Night Thoughts

Zene

2013-ban pont akkor tért vissza a Suede (jó évtizedes szünet után), mint David Bowie, és az idei album érdekes módon ismét a nemrég elhunyt popsztárhoz igazodik.

Az egybeeséshez nem kell konspirációs elméleteket gyártani, még úgy sem, hogy Brett Anderson frontembernél kevesen merítettek többet Bowie-tól. Ráadásul ezúttal – némileg váratlan módon – inkább a Pink Floydhoz nyúlt ihletért

az Amerikában jogi okok miatt The London Suede-ként ismert zenekar. Mivel a kislemezipar már nem kedvez a rockelőadóknak, Andersonék most legyártottak egy összefüggő, egybefolyó kvázi konceptalbumot, készíttettek hozzá egy filmet, és a koncertjeiken úgy adják elő az új anyagot, hogy a zene szinkronban megy a vetítéssel. Ezenkívül a dalokban is felbukkannak párhuzamok David Gilmourékkal – na de erről majd egy kicsit később.

Három éve a Bloodsports remek visszatérés volt, és a Suede szerencsére megmaradt a megfelelő vágányon a jól bevált producerrel, Ed Bullerrel. Akkor azt írtuk ezeken a hasábokon, hogy maximum egy erős sláger hiányzik – és ezt most végre meg is kapjuk. A Coming Up album himnuszait idéző No Tomorrow húsz évvel ezelőtt egyértelműen befért volna a brit top 5-be, ma már a zeneipari változások miatt azonban biztos nem fog, viszont ettől még az egyik legjobb dal, amit ez a zenekar valaha elkövetett. És itt az újabb Floyd-párhuzam: Richard Oakes riffje masszívan merít a Run Like Hell és a Sheep című örökzöldek gitártémáiból, illetve hangzásából. De még csak nem is ez az egyetlen slágergyanús darab a Night Thoughtson: a gyerekkórussal (à la Ano­ther Brick In The Wall) záruló Like Kids lehetne egy párhuzamos old-school univerzumban a második kislemez. (Ha már itt tartunk: az album a korosodás, a szülő-gyerek kapcsolat és a fiatalkori emlékek körül forog.)

A lemezen többnyire rockos és balladisztikus felvételek váltják egymást; Anderson több dalban is az apjával való kapcsolatát boncolgatja, és ami kifejezetten jó ebben az albumban, hogy a frontember két zenei alkotótársa is nagyszerű teljesítményt nyújt. Az már régóta egyértelmű, hogy a Suede zenei mindenese, a megnövesztett haja miatt most 40 éves Kurt Cobainnek kinéző Neil Codling mennyire fontos figura, viszont meg kell emelnünk a kalapunkat Richard Oakes előtt is, aki ezen az albumon avanzsál végleg a korábbi gitáros, Bernard Butler méltó utódjává. A Night Thoughts egy középkorú zenekar csúcsteljesítménye, a Suede pedig követendő példa lehet minden kreatív válságba kerülő negyvenes zenész számára.

Suede Ltd./Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.