Mi a kotta?

A Napkirály bevacsorál

  • mi a kotta
  • 2012. december 15.

Zene

"Elment hát a vén varázsló,

Végre nincs ma itt a mester!

Szellemeit én varázslom

Élni-halni most az egyszer!

Ellestem igéit s

Hókuszpókuszát,

S bűverővel én is

Művelek csodát."

A legutóbb Shakespeare-rel és egy varázslóval kezdtük az ajánlónkat, ezúttal Goethe és nevezetes bűvészinasa kínálja a felvezető irodalmi szemelvényt, amely a jószerint egyetlen műve révén világhírű Paul Dukas szimfonikus scherzójához és a Pannon Filharmonikusok francia tematikájú koncertjéhez lódítja figyelmünket. A bűvészinas mellett egy Lúdanyó, egy Pacific 231 elnevezést viselő lokomotív, valamint egy marciális című Offenbach-gordonkaverseny vár majd a hallgatóságra pénteken, Bogányi Tibor vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, november 16., fél nyolc).

A pécsiek vendégjátékán a virtuóz hírében álló francia gordonkás, Jérôme Pernoo húzza majd, ám az elkövetkező napokban mégsem ő lesz a mi első csellistánk, de még csak nem is a Filharmóniai Társaság operaházi estjén Schumannt játszó olasz Enrico Dindo (november 19., fél nyolc), hanem a koncertprogram változásának eredményeképpen a nagy Perényi Miklós. Merthogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar sztárvendégelő koncertsorozatában az esedékes Mozart-estet az illetékesek megcserélték Perényi eredetileg januárra időzített fellépésével, annak reményében, hogy így a januárra csúsztatott Mozart-koncerten mégiscsak szerepet vállalhat majd a gyógyulásának hírével mindenkit megörvendeztető Kocsis Zoltán. A Magyar-brit változatok fantáziacímű hangverseny tehát szerdára került (Nemzeti Hangversenyterem, november 21., fél nyolc), ám Mozart így is könnyen az eszünkbe juthat majd, elvégre az estet záró első jelentős Britten-remek, a Frank Bridge-variációk bemutatójára éppen Salzburgban került sor 1937-ben. A nyugati zenetörténet valóságos kis gyorstalpalója ez a szellemdús mű, amelynek 10 variációja az olasz áriától a bécsi valcerig és a fúgáig elvezetgeti a hálás Britten első zeneszerzéstanárának témáját.

A héten egyebekben elindul a Concerto Budapest Richter-bérlete: Ránki Dezsőt nekiültetve Ravel G-dúr zongoraversenyének hálásan parádés magánszólamához (Nemzeti Hangversenyterem, november 18., fél nyolc). S akkor itt jönnek még az ínyencfalatok, mondjuk, mindjárt a királyi vacsoraasztal mellől! A Fesztiválzenekar vasárnap délutáni kamarazenei műsorán ugyanis felhangzik Lully Koncert a királyi vacsorához című kompozíciója, amelynek XIV. Lajos digesztív folyamatait serkentő szerzője alkalmasint nem a nagy Jean-Baptiste Lully, hanem azonos keresztnevekkel ellátott fia volt (BFZ Székház, november 18., öt óra). Ugyanaznap délután a Szabad Hangok Énekegyüttes pedig kiadós kortárs zenei programmal vár mindenkit a Fuga előadótermébe: Cage-től Xenakisig és Kagelig sorjáztatva az elmúlt évtizedek merészen kísérletező komponistáinak vokális szerzeményeit (november 18., hat óra). A Kolozsvári Magyar Opera Szimfonikus Zenekara ráadásul még jelenkori magyar szerzőket is besoroz az e heti koncertkínálatba, pesti programjuk első felében Orbán György 2. szerenádját és Csíky Boldizsár Hölderlin-dalait megszólaltatva (Nemzeti Hangversenyterem, november 17., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.