Sziget 2024

A popzene ereje

Kylie Minogue

Zene

Hosszasan elmélkedhetnénk arról, hogy hol tart ma a popzene kultúraformáló ereje, van-e egyáltalán kultúraformáló ereje, vagy csak annyi szerepe van, hogy megidézzen a 2020-as éveknél izgalmasabb időket.

Ám ebből kiindulva akár a popzene szerepéről is elmélkedhetnénk, amelyhez kiváló alap, hogy a Sziget nyitónapján Kylie Minouge lép fel mint az idei program legnagyobb húzóneve. Nem mintha ne lenne erős a felhozatal az idei nagyszínpadon, de Kylie még akkor is Kylie, ha időközben a Kardashian család egyik tagja is megpróbálta magáévá tenni az ausztrál díva keresztnevét. Hogy mennyire nem sikerült ez, azt jól mutatja, hogy az énekesnő még 2024-ben is megteheti, hogy csak Kylie-ként hivatkozzon magára, hiszen több mint negyven­éves pályafutása alatt többször is túlélte a korszellem gyors változását, és mindig képes volt kurrens maradni. Jó, talán nem mindig, például a 2023-ban kiadott Tension című lemeze sokaknál maradt radar alatt, de azért azt is kevesen mondhatják el magukról, hogy 1993-ban, 2003-ban és 2013-ban is ott voltak azok közt, akiktől biztosan lehetett várni egy fülledt, játékos és persze jól megjegyezhető lemezt.

Az ilyesmi persze óhatatlanul Madonnát juttatja az eszünkbe, már csak azért is, mert a két dívát amúgy is sokszor hasonlították össze. Olyannyira, hogy egyszer Kylie vágott rendet azzal, hogy kijelentette, ha Madonna a pop királynője, akkor ő a pop hercegnője. A hasonlóság abban is megmutatkozik, hogy egyikük sem azért jutott ilyen magasra, mert különösen jó énekesnők lennének: Kylie hangja inkább csak felismerhető, ám bravúrokra képtelen, azonban ha a popzene csak az énektudásról szólna, akkor elég lett volna az X-Faktor valamelyik győztesét leszerződtetni a nyitónapra. Csakhogy épp az a lényeg, hogy az a popzene, amelyik valaha a világ vezető kultúra­formáló terméke volt, az aranytoroknál többet adott: kellett a személyiség, kellett a szex, kellett a történet. Kylie esetében pedig itt mindegyikből elég jól állunk, hiszen énekelhet valaki úgy is, mint egy isten, ám heteroszexuálisként LMBTQ-ikonná válni tényleg csak azok tudnak, akikben megvan a sztárrá váláshoz szükséges glamour. Ugyanakkor Kylie karrierjét az olyan drámai epizód sem tudta derékba törni, mint a 2000-es években a mellrákkal vívott küzdelme.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.