Sziget 2024

Rezesbanda és hangművészet

Zene

Öt produkciót ajánlunk a Sziget Fesztivál idei kínálatából, az elektronikus zenét szem előtt tartva, a Revolut elnevezésű színpadról.

Meute Látszólagos kivétel az itt sorakozó formációk között, hiszen az erősen repetitív, ritmusközpontú témák az elektronikus tánczenét juttathatják az eszünkbe, de ez nem digitális, és még csak nem is analóg elektronika, hanem a lehető legorganikusabb formája a zenélésnek. Egy technót játszó hamburgi rezesbandáról beszélünk, tucatnyi zenészről, akik akusztikus hangszereikkel tökéletes produkciót nyújtanak, és a rézfúvósok és dobok összjátéka révén az organikus techno kifejezetten hipnotikus formáját hozzák létre. 2015 óta aktívak, eddig öt nagylemezük jelent meg, az idei az Empor címet viseli, és szokás szerint saját szerzemények és feldolgozások, Erykah Badu, Objekt vagy Henrik Schwarz számai vannak rajta. Produkciójuk fergeteges szórakozást ígér. (augusztus 8., 00.30)

Barry Can’t Swim A név a Ninja Tune kiadónál megjelent lemezeivel befutott Joshua Mannie-t takarja, aki Edinburgh-ból származik. Zenéit a frissesség és az üdítő „tisztátalanság” jellemzi: balról némi breakbeat, jobbról jó nagy adag house, de mindehhez erőteljes afro hatások, túláradó vokális témák, és mindent elsöprő melódiák kapcsolódnak. És persze félreérthetetlen nosztalgia a késő kilencvenes évek obskúrus és némileg elfelejtett tánczenéi, valamint a hardcore acid örökség iránt. Mannie először a 2020-as More Content című EP-vel prezentálta a tökéletes receptet, de régóta várt bemutatkozó albuma, a tavalyi When Will We Land? az eddigi legváltozatosabb projektje. A deep house-ból, a jazzből, a breakbeatből és az afro hatásokból kikevert mixtúrájához ugyanis popérzékenységet is adagolt; nagy műgonddal rakta össze a zenei önéletrajzként is működő számcsokrot, amit a rá jellemző rendkívüli elevenség jellemez. DJ-szettjei, élő fellépései a fesztiválok és a menő klubok fő att­rakciói közé tartoznak, minden bizonnyal ezúttal sem lesz másként. (augusztus 8., 01.45)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.