Sziget 2024

Rezesbanda és hangművészet

Zene

Öt produkciót ajánlunk a Sziget Fesztivál idei kínálatából, az elektronikus zenét szem előtt tartva, a Revolut elnevezésű színpadról.

Meute Látszólagos kivétel az itt sorakozó formációk között, hiszen az erősen repetitív, ritmusközpontú témák az elektronikus tánczenét juttathatják az eszünkbe, de ez nem digitális, és még csak nem is analóg elektronika, hanem a lehető legorganikusabb formája a zenélésnek. Egy technót játszó hamburgi rezesbandáról beszélünk, tucatnyi zenészről, akik akusztikus hangszereikkel tökéletes produkciót nyújtanak, és a rézfúvósok és dobok összjátéka révén az organikus techno kifejezetten hipnotikus formáját hozzák létre. 2015 óta aktívak, eddig öt nagylemezük jelent meg, az idei az Empor címet viseli, és szokás szerint saját szerzemények és feldolgozások, Erykah Badu, Objekt vagy Henrik Schwarz számai vannak rajta. Produkciójuk fergeteges szórakozást ígér. (augusztus 8., 00.30)

Barry Can’t Swim A név a Ninja Tune kiadónál megjelent lemezeivel befutott Joshua Mannie-t takarja, aki Edinburgh-ból származik. Zenéit a frissesség és az üdítő „tisztátalanság” jellemzi: balról némi breakbeat, jobbról jó nagy adag house, de mindehhez erőteljes afro hatások, túláradó vokális témák, és mindent elsöprő melódiák kapcsolódnak. És persze félreérthetetlen nosztalgia a késő kilencvenes évek obskúrus és némileg elfelejtett tánczenéi, valamint a hardcore acid örökség iránt. Mannie először a 2020-as More Content című EP-vel prezentálta a tökéletes receptet, de régóta várt bemutatkozó albuma, a tavalyi When Will We Land? az eddigi legváltozatosabb projektje. A deep house-ból, a jazzből, a breakbeatből és az afro hatásokból kikevert mixtúrájához ugyanis popérzékenységet is adagolt; nagy műgonddal rakta össze a zenei önéletrajzként is működő számcsokrot, amit a rá jellemző rendkívüli elevenség jellemez. DJ-szettjei, élő fellépései a fesztiválok és a menő klubok fő att­rakciói közé tartoznak, minden bizonnyal ezúttal sem lesz másként. (augusztus 8., 01.45)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.