Sziget 2024

Rezesbanda és hangművészet

Zene

Öt produkciót ajánlunk a Sziget Fesztivál idei kínálatából, az elektronikus zenét szem előtt tartva, a Revolut elnevezésű színpadról.

Meute Látszólagos kivétel az itt sorakozó formációk között, hiszen az erősen repetitív, ritmusközpontú témák az elektronikus tánczenét juttathatják az eszünkbe, de ez nem digitális, és még csak nem is analóg elektronika, hanem a lehető legorganikusabb formája a zenélésnek. Egy technót játszó hamburgi rezesbandáról beszélünk, tucatnyi zenészről, akik akusztikus hangszereikkel tökéletes produkciót nyújtanak, és a rézfúvósok és dobok összjátéka révén az organikus techno kifejezetten hipnotikus formáját hozzák létre. 2015 óta aktívak, eddig öt nagylemezük jelent meg, az idei az Empor címet viseli, és szokás szerint saját szerzemények és feldolgozások, Erykah Badu, Objekt vagy Henrik Schwarz számai vannak rajta. Produkciójuk fergeteges szórakozást ígér. (augusztus 8., 00.30)

Barry Can’t Swim A név a Ninja Tune kiadónál megjelent lemezeivel befutott Joshua Mannie-t takarja, aki Edinburgh-ból származik. Zenéit a frissesség és az üdítő „tisztátalanság” jellemzi: balról némi breakbeat, jobbról jó nagy adag house, de mindehhez erőteljes afro hatások, túláradó vokális témák, és mindent elsöprő melódiák kapcsolódnak. És persze félreérthetetlen nosztalgia a késő kilencvenes évek obskúrus és némileg elfelejtett tánczenéi, valamint a hardcore acid örökség iránt. Mannie először a 2020-as More Content című EP-vel prezentálta a tökéletes receptet, de régóta várt bemutatkozó albuma, a tavalyi When Will We Land? az eddigi legváltozatosabb projektje. A deep house-ból, a jazzből, a breakbeatből és az afro hatásokból kikevert mixtúrájához ugyanis popérzékenységet is adagolt; nagy műgonddal rakta össze a zenei önéletrajzként is működő számcsokrot, amit a rá jellemző rendkívüli elevenség jellemez. DJ-szettjei, élő fellépései a fesztiválok és a menő klubok fő att­rakciói közé tartoznak, minden bizonnyal ezúttal sem lesz másként. (augusztus 8., 01.45)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.