Lemez

A régi város

SOAK: Grim Town

Zene

Április közepén az észak-írországi Londonderry (vagy ahogy a helyiek mondják, Derry) egy tragikus esemény kapcsán került a hírekbe: a 29 éves újságírónőt, Lyra McKeet lelőtték egy utcai zavargás során, a tettes állítólag a New IRA tagja volt.

Nyolc napra rá megjelent a derryi dalszerző-énekesnő, SOAK második nagylemeze, Grim Town címmel, amire mondhatnánk, hogy ennél találóbb időzítés nem is létezhet, ám el kell oszlatnunk egy félreértést. A grim town kifejezés (szó szerint zord várost jelent) a Bridie Monds-Watson néven született előadónak és baráti társaságának saját szlengjéből származik, és az elfuserált dolgokra használják.

És ha már az elnevezéseknél tartunk, érdemes megmagyarázni a SOAK-ot is: az énekesnő a Soul and Folk szókapcsolat betűiből alkotta a művésznevét. Ami a pályáját illeti, az a Before We Forgot How to Dream című szólóalbummal indult be 2015-ben. Monds-Watson mindössze 19 éves volt a megjelenésekor, ráadásul a lemezen szereplő dalok némelyikét még öt-hat évvel korábban írta. A kellemesen dallamos, sok esetben dreampopos hangulatú dalokat tartalmazó lemez meg sem állt a Mercury-jelölésig. Ennek már négy éve, vagyis elég sok idő kellett a folytatáshoz; aminek az volt az oka, hogy SOAK amolyan klasszikus kreatív hullámvölgybe került. Megérte kivárnia az ihletet, ugyanis a Grim Town még a bemutatkozó lemeznél is jobban sikerült.

A Before We Forgot How to Dream egy igazi coming-of-age album volt, az új lemez már egy kiforrott dalszerző műve. A felvállaltan leszbikus Monds-Watson immáron 23 éves (bár ahogy ő maga is megjegyzi interjúkban, sokan 13 éves fiúnak szokták nézni), manchesteri lakcímmel rendelkezik, és érettebben tekint a világra. Egyértelmű a fejlődés: a dreampopos, sok esetben a korai Lykke Lit idéző atmoszféra ugyan néha még most is jelen van, de ehhez olykor hozzáadódik a már-már a hatvanas éveket idéző dallamérzékenység. A kvázi koncept­munkának tekinthető Grim Town érdekes bevezetővel indul: egy vasúti hangosbemondó a magányos, kiábrándult, gyászoló utasok lelkét igyekszik ápolni, és a záró Nothing Looks the Same-ben újra felbukkan ez a hang. Az intro és az outro között kapunk 13 számot, amelyek közül az ábrándozós Get Set Go Kid, az indie-folkos Fall Asleep / Backseat vagy a zongorás Missed Calls a debütre is felférhetett volna, és remekül ellensúlyozzák az indie-popos slágereket. Utóbbi vonalat képviseli a Maybe, a Déjà Vu, a Life Trainee, a Knock Me Off My Feet (e sorok írójának idei kedvenc száma) és a beszédes című Everybody Loves You. Ott még nem tartunk, hogy mindenki szereti SOAK-ot, de egyre többen vannak így, és igazán örömteli, hogy az eddig nagyszerű évet produkáló énekes-dalszerző színtér egy újabb kiváló albummal gazdagodott.

Rough Trade Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.