Lemez

A régi város

SOAK: Grim Town

Zene

Április közepén az észak-írországi Londonderry (vagy ahogy a helyiek mondják, Derry) egy tragikus esemény kapcsán került a hírekbe: a 29 éves újságírónőt, Lyra McKeet lelőtték egy utcai zavargás során, a tettes állítólag a New IRA tagja volt.

Nyolc napra rá megjelent a derryi dalszerző-énekesnő, SOAK második nagylemeze, Grim Town címmel, amire mondhatnánk, hogy ennél találóbb időzítés nem is létezhet, ám el kell oszlatnunk egy félreértést. A grim town kifejezés (szó szerint zord várost jelent) a Bridie Monds-Watson néven született előadónak és baráti társaságának saját szlengjéből származik, és az elfuserált dolgokra használják.

És ha már az elnevezéseknél tartunk, érdemes megmagyarázni a SOAK-ot is: az énekesnő a Soul and Folk szókapcsolat betűiből alkotta a művésznevét. Ami a pályáját illeti, az a Before We Forgot How to Dream című szólóalbummal indult be 2015-ben. Monds-Watson mindössze 19 éves volt a megjelenésekor, ráadásul a lemezen szereplő dalok némelyikét még öt-hat évvel korábban írta. A kellemesen dallamos, sok esetben dreampopos hangulatú dalokat tartalmazó lemez meg sem állt a Mercury-jelölésig. Ennek már négy éve, vagyis elég sok idő kellett a folytatáshoz; aminek az volt az oka, hogy SOAK amolyan klasszikus kreatív hullámvölgybe került. Megérte kivárnia az ihletet, ugyanis a Grim Town még a bemutatkozó lemeznél is jobban sikerült.

A Before We Forgot How to Dream egy igazi coming-of-age album volt, az új lemez már egy kiforrott dalszerző műve. A felvállaltan leszbikus Monds-Watson immáron 23 éves (bár ahogy ő maga is megjegyzi interjúkban, sokan 13 éves fiúnak szokták nézni), manchesteri lakcímmel rendelkezik, és érettebben tekint a világra. Egyértelmű a fejlődés: a dreampopos, sok esetben a korai Lykke Lit idéző atmoszféra ugyan néha még most is jelen van, de ehhez olykor hozzáadódik a már-már a hatvanas éveket idéző dallamérzékenység. A kvázi koncept­munkának tekinthető Grim Town érdekes bevezetővel indul: egy vasúti hangosbemondó a magányos, kiábrándult, gyászoló utasok lelkét igyekszik ápolni, és a záró Nothing Looks the Same-ben újra felbukkan ez a hang. Az intro és az outro között kapunk 13 számot, amelyek közül az ábrándozós Get Set Go Kid, az indie-folkos Fall Asleep / Backseat vagy a zongorás Missed Calls a debütre is felférhetett volna, és remekül ellensúlyozzák az indie-popos slágereket. Utóbbi vonalat képviseli a Maybe, a Déjà Vu, a Life Trainee, a Knock Me Off My Feet (e sorok írójának idei kedvenc száma) és a beszédes című Everybody Loves You. Ott még nem tartunk, hogy mindenki szereti SOAK-ot, de egyre többen vannak így, és igazán örömteli, hogy az eddig nagyszerű évet produkáló énekes-dalszerző színtér egy újabb kiváló albummal gazdagodott.

Rough Trade Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.