Interjú

„Ha nem kapsz levegőt, lélegezz!”

Christian Franz operaénekes

Zene

Egy operaénekes számára nem igazán előnyös, ha gyerekkora óta asztmában szenved. Hogyan lehet ezzel a betegséggel mégis karriert csinálni? A Budapesti Wagner-napok állandó szereplőjével erről és a Wagner-éneklés kulisszatitkairól beszélgettünk.

Magyar Narancs: Tulajdonképpen mit jelent az, hogy valaki Wagner-tenor? Nagy hangot, állóképességet, bizonyos lelkiállapotot?

Christian Franz: Mindezt együtt. De túl nagy ügyet csinálnak belőle, és sok a tévedés ezzel kapcsolatban. Kis hanggal persze nem lehet Wagnert énekelni, de halkan igen, különösen itt, a Müpában, ahol ezt hallani is lehet. Azonban nemcsak Wagnerhez kell hangerő, Berlioz A trójaiakját végigénekelni is óriási teljesítmény, és hát az Aida Radamesének szólama sem könnyű. A legtöbb énekes, impresszárió, rajongó számára az a legfontosabb, hogy a hang „szépen” szóljon, ami viszont gyakran értelmetlen és unalmas, és amit a komponisták egész biztosan nem akartak. Ők hitelességre törekedtek. Verdinek állítólag kifejezetten az volt a szándéka, hogy Lady Macbeth csúnyán énekeljen.

MN: Árt a hangnak az a megerőltetés, amit Wagner zenéje jelent?

CF: Sok mindentől függ. Mindenesetre az úgynevezett Wagner-énekest nem szabadna Wagner-szerepekre redukálni, mindenfélét kellene énekelnie a fachjában. Az lehet káros, ha a hang állandóan egyfajta megterhelésnek van kitéve, az izmok, a hangszálak belemerevednek egyetlen stílusba. És persze van egy téveszme, miszerint Wagnernél folyton üvölteni kell. Igaz, át kell énekelni a zenekart, és az nem mindig egyszerű, de tudni kell schubertesen is énekelni – Schubert és Wagner testvérek!

MN: A Budapesti Wagner-napokon az évek során nemcsak a Ringben énekelt, emlékezetes Parsifal- és Trisztán-alakításai is voltak. Az emberek ezt a két figurát általában a Jonas Kaufmann-típusú, szép, fiatal hősnek képzelik el, ön viszont nem ilyen, de amikor megjelenik a színpadon, azonnal elhisszük Parsifalját és Trisztánját.

CF: Mert ezek nem hősök, hanem esendő emberek, és ezt kell megmutatni. Ehhez először is meg kell érteni a figurát, honnan jön, mit csinál, miért, hová fejlődik. A legtöbb énekesnek csak az a fontos, hogy szépen és hangosan énekeljen. Az is igaz, hogy egyre kevesebb idő jut a szerep mélyebb elsajátítására, a próbákra, beszélgetésekre, értelmezésekre. És akkor ott van még a kettős vezetés, a rendező vagy a karmester elsőbbségének problémája. Kis túlzással azt mondanám, az dönt, aki híresebb. És hát minden operára, de a Wagneréire különösen rá lehet erőltetni a legkülönbözőbb rendezői elképzeléseket.

MN: Azért vannak jó élményei Wagner-rendezőkkel?

CF: Ott van például a kanadai François Girard. Valószínűleg sokan felszisszennek, ha azt mondom, a 89 éves Otto Schenk rendkívül modern rendező. Vagy a 84 éves Harry Kupfer, akivel Tokióban csináltunk egy Parsifalt. Élvezet volt látni, milyen intenzitással dolgozott.

MN: A budapesti Ring-produkcióban kezdettől fogva részt vett. Az operából több tucat rendezés készült már. Milyen az itteni?

CF: Eleinte szinte nem is nagyon volt szó rendezésről. Az énekesek frakkban-estélyiben ülnek-állnak a színpadon, mögöttük néha táncolnak, videókat vetítenek, bábuk jelennek meg. Mi, énekesek kezdtük egyre inkább kialakítani a játékot, abból a megfontolásból kiindulva, hogy aki a színpadon van, nem a szólamára váró énekes, hanem az adott dráma figurája.

MN: Volna értelme a Ringet koncertszerűen előadni, ahogyan ma nem egy operával megteszik?

CF: Nem, az nem megy. De bármilyen előadásról van szó, az emberi interakció, a kapcsolatok és érzelmek megjelenítése a lényeg.

MN: Az évek során változott, fejlődött az elképzelése a szerepeiről?

CF: Az ember folyton fejlődik, így a munkája is. Fischer Ádám ebben igazi partner. Logét például lehet úgy játszani, hogy ne legyen minden ironikus. Fontos volna az énekesképzésben, hogy a növendékek egy ária vagy dal előadásához képzeljenek el minél több felfogást: szomorút, vidámat, elgondolkodót, ironikusat, és énekeljék úgy, hogy a különbség érzékelhető legyen. Manapság túlságosan nagy súlyt helyeznek a perfekcióra, részben az időhiány miatt is: ahol piano van, ott halkan kell énekelni, ahol forte, ott erősen, és nem hagynak időt arra, hogy az énekesek megértsék, miért van ott piano vagy forte. Az énekes játéka ráadásul a partnereitől is függ. Ez lehet dühítően akadályozó vagy éppen nagyon inspiráló, gazdag forrása is a fejlődésnek.

MN: Vannak kivételesen hosszú pályák, Plácido Domingóé, Matti Salminené, Edita Gruberováé. Van erre valami recept?

CF: Nem hiszem. Sok minden függ a menedzsertől, akinek nemcsak jól kell eladnia az énekest, hanem vigyáznia is kell rá. Ami nem könnyű, mert ma a minél gyorsabb siker a lényeg, állandóan szem előtt kell lenni. De a szerencse is sokat számít, na meg az életmód.

MN: Ha jól tudom, önnek gyerekkora óta asztmája van. Ez nem a legelőnyösebb egy énekes számára.

CF: Meg kell tanulni a betegségeinkkel együtt élni. Vannak, akik annak ellenére vagy éppen azért űznek bizonyos sportokat, hogy legyőzzék a légzési nehézségüket. Nálam olyan erős volt az éneklési vágy, hogy a fejem irányított: Ha nem kapsz levegőt, lélegezz! Persze minden lehetséges gyógymódot kipróbáltam, de tulajdonképpen csak én tudok magamon segíteni. Megtanultam úgy kilélegezni, hogy ne maradjon levegő a hörgőkben. Kifejlődtek az ehhez szükséges izmaim. Sokat beszélgettem olyanokkal, akiknek hasonló problémáik vannak, az is sokat segített.

MN: Egyébként mit tesz a hangjáért?

CF: Beteges kisfiú voltam, a szüleim puszta jó szándékból semmi sportot nem engedtek, még úszni sem tudok. Ma már késő lenne elkezdeni sportolni. De a természetben, a szabad levegőn sétálni nagyon szeretek. Félig Helsinkiben élek, ott erre sok lehetőségem van. Szeretem hallgatni a csendet, nézni a fákat, a levelek mozgását.

MN: Énekel dalokat?

CF: Az úgynevezett dalestet, amikor az ember a zongora mellett áll frakkban-vigyázzban, nem szeretem. Ebben a műfajban eddig egyetlen régi álmomat váltottam valóra, Schubert Téli utazását. A ciklus igazi dráma, nagy lehetőségeket nyújt az előadó számára. Van néhány új ötletem is, amit szeretnék benne megvalósítani. Például lemegyek a közönség soraiba, leülök valaki mellé, hogy minél közvetlenebb, minél emberibb legyen az előadás.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.