Interjú

„Ha nem kapsz levegőt, lélegezz!”

Christian Franz operaénekes

Zene

Egy operaénekes számára nem igazán előnyös, ha gyerekkora óta asztmában szenved. Hogyan lehet ezzel a betegséggel mégis karriert csinálni? A Budapesti Wagner-napok állandó szereplőjével erről és a Wagner-éneklés kulisszatitkairól beszélgettünk.

Magyar Narancs: Tulajdonképpen mit jelent az, hogy valaki Wagner-tenor? Nagy hangot, állóképességet, bizonyos lelkiállapotot?

Christian Franz: Mindezt együtt. De túl nagy ügyet csinálnak belőle, és sok a tévedés ezzel kapcsolatban. Kis hanggal persze nem lehet Wagnert énekelni, de halkan igen, különösen itt, a Müpában, ahol ezt hallani is lehet. Azonban nemcsak Wagnerhez kell hangerő, Berlioz A trójaiakját végigénekelni is óriási teljesítmény, és hát az Aida Radamesének szólama sem könnyű. A legtöbb énekes, impresszárió, rajongó számára az a legfontosabb, hogy a hang „szépen” szóljon, ami viszont gyakran értelmetlen és unalmas, és amit a komponisták egész biztosan nem akartak. Ők hitelességre törekedtek. Verdinek állítólag kifejezetten az volt a szándéka, hogy Lady Macbeth csúnyán énekeljen.

MN: Árt a hangnak az a megerőltetés, amit Wagner zenéje jelent?

CF: Sok mindentől függ. Mindenesetre az úgynevezett Wagner-énekest nem szabadna Wagner-szerepekre redukálni, mindenfélét kellene énekelnie a fachjában. Az lehet káros, ha a hang állandóan egyfajta megterhelésnek van kitéve, az izmok, a hangszálak belemerevednek egyetlen stílusba. És persze van egy téveszme, miszerint Wagnernél folyton üvölteni kell. Igaz, át kell énekelni a zenekart, és az nem mindig egyszerű, de tudni kell schubertesen is énekelni – Schubert és Wagner testvérek!

MN: A Budapesti Wagner-napokon az évek során nemcsak a Ringben énekelt, emlékezetes Parsifal- és Trisztán-alakításai is voltak. Az emberek ezt a két figurát általában a Jonas Kaufmann-típusú, szép, fiatal hősnek képzelik el, ön viszont nem ilyen, de amikor megjelenik a színpadon, azonnal elhisszük Parsifalját és Trisztánját.

CF: Mert ezek nem hősök, hanem esendő emberek, és ezt kell megmutatni. Ehhez először is meg kell érteni a figurát, honnan jön, mit csinál, miért, hová fejlődik. A legtöbb énekesnek csak az a fontos, hogy szépen és hangosan énekeljen. Az is igaz, hogy egyre kevesebb idő jut a szerep mélyebb elsajátítására, a próbákra, beszélgetésekre, értelmezésekre. És akkor ott van még a kettős vezetés, a rendező vagy a karmester elsőbbségének problémája. Kis túlzással azt mondanám, az dönt, aki híresebb. És hát minden operára, de a Wagneréire különösen rá lehet erőltetni a legkülönbözőbb rendezői elképzeléseket.

MN: Azért vannak jó élményei Wagner-rendezőkkel?

CF: Ott van például a kanadai François Girard. Valószínűleg sokan felszisszennek, ha azt mondom, a 89 éves Otto Schenk rendkívül modern rendező. Vagy a 84 éves Harry Kupfer, akivel Tokióban csináltunk egy Parsifalt. Élvezet volt látni, milyen intenzitással dolgozott.

MN: A budapesti Ring-produkcióban kezdettől fogva részt vett. Az operából több tucat rendezés készült már. Milyen az itteni?

CF: Eleinte szinte nem is nagyon volt szó rendezésről. Az énekesek frakkban-estélyiben ülnek-állnak a színpadon, mögöttük néha táncolnak, videókat vetítenek, bábuk jelennek meg. Mi, énekesek kezdtük egyre inkább kialakítani a játékot, abból a megfontolásból kiindulva, hogy aki a színpadon van, nem a szólamára váró énekes, hanem az adott dráma figurája.

MN: Volna értelme a Ringet koncertszerűen előadni, ahogyan ma nem egy operával megteszik?

CF: Nem, az nem megy. De bármilyen előadásról van szó, az emberi interakció, a kapcsolatok és érzelmek megjelenítése a lényeg.

MN: Az évek során változott, fejlődött az elképzelése a szerepeiről?

CF: Az ember folyton fejlődik, így a munkája is. Fischer Ádám ebben igazi partner. Logét például lehet úgy játszani, hogy ne legyen minden ironikus. Fontos volna az énekesképzésben, hogy a növendékek egy ária vagy dal előadásához képzeljenek el minél több felfogást: szomorút, vidámat, elgondolkodót, ironikusat, és énekeljék úgy, hogy a különbség érzékelhető legyen. Manapság túlságosan nagy súlyt helyeznek a perfekcióra, részben az időhiány miatt is: ahol piano van, ott halkan kell énekelni, ahol forte, ott erősen, és nem hagynak időt arra, hogy az énekesek megértsék, miért van ott piano vagy forte. Az énekes játéka ráadásul a partnereitől is függ. Ez lehet dühítően akadályozó vagy éppen nagyon inspiráló, gazdag forrása is a fejlődésnek.

MN: Vannak kivételesen hosszú pályák, Plácido Domingóé, Matti Salminené, Edita Gruberováé. Van erre valami recept?

CF: Nem hiszem. Sok minden függ a menedzsertől, akinek nemcsak jól kell eladnia az énekest, hanem vigyáznia is kell rá. Ami nem könnyű, mert ma a minél gyorsabb siker a lényeg, állandóan szem előtt kell lenni. De a szerencse is sokat számít, na meg az életmód.

MN: Ha jól tudom, önnek gyerekkora óta asztmája van. Ez nem a legelőnyösebb egy énekes számára.

CF: Meg kell tanulni a betegségeinkkel együtt élni. Vannak, akik annak ellenére vagy éppen azért űznek bizonyos sportokat, hogy legyőzzék a légzési nehézségüket. Nálam olyan erős volt az éneklési vágy, hogy a fejem irányított: Ha nem kapsz levegőt, lélegezz! Persze minden lehetséges gyógymódot kipróbáltam, de tulajdonképpen csak én tudok magamon segíteni. Megtanultam úgy kilélegezni, hogy ne maradjon levegő a hörgőkben. Kifejlődtek az ehhez szükséges izmaim. Sokat beszélgettem olyanokkal, akiknek hasonló problémáik vannak, az is sokat segített.

MN: Egyébként mit tesz a hangjáért?

CF: Beteges kisfiú voltam, a szüleim puszta jó szándékból semmi sportot nem engedtek, még úszni sem tudok. Ma már késő lenne elkezdeni sportolni. De a természetben, a szabad levegőn sétálni nagyon szeretek. Félig Helsinkiben élek, ott erre sok lehetőségem van. Szeretem hallgatni a csendet, nézni a fákat, a levelek mozgását.

MN: Énekel dalokat?

CF: Az úgynevezett dalestet, amikor az ember a zongora mellett áll frakkban-vigyázzban, nem szeretem. Ebben a műfajban eddig egyetlen régi álmomat váltottam valóra, Schubert Téli utazását. A ciklus igazi dráma, nagy lehetőségeket nyújt az előadó számára. Van néhány új ötletem is, amit szeretnék benne megvalósítani. Például lemegyek a közönség soraiba, leülök valaki mellé, hogy minél közvetlenebb, minél emberibb legyen az előadás.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.