Koncert

A RIAS Kammerchor és az Amadinda e

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. november 24.

Zene

A RIAS Kammerchor és az Amadinda estjét a csendnek szentelték, így talán nem is meglepő, hogy a Klang der Stille címet viselő koncert legsűrűbb pillanatát egy erőteljes hallgatásnak köszönhettük: John Cage három előadóra írt Three² című darabjának utolsó előtti szakasza mély és megrendítő volt. A koncert előtt James Wood, karmester-zeneszerző röviden beszélt a néhány napja elhunyt Kurtág Mártáról, a hangversenyt az ő emlékének ajánlotta. Talán Woodot is meglephette, hogy éppen Cage kompozíciójának különös pillanata volt az, ami ennyire magától értődő természetességgel adott hangot a gyász érzésének. Morton Feld­man vegyes karra, brácsára, cselesztára és ütőhangszerekre írt kompozíciója (Rothko Chapel) kimért tempójával, látszólagos eseménytelenségével, de leginkább pia­nissimóban tartott dinamikájával szolgálhatja a csendes elmélkedést, aki azonban ezúttal a koncentrációt választotta, közvetlenül tapasztalhatta meg, hogy miért tekintik a berlini RIAS kamarakórust a világ egyik legjobb énekkarának. A semmiből intonált és tökéletesen kontrollált megszólalások, a hangversenytermet leheletszerű akkordokkal kitöltő kórushangtól lúdbőrös lett az ember.

Az Amadinda és a RIAS Kammerchor teljes értékű kollaborációjára a koncert második részében került sor, amikor James Wood nagyszabású, háromrészes darabja, a perzsa nyelven író, 13. századi szúfi költő, Dzsalál ad-Dín Rúmí költeményeitől ihletett kompozíciója a szerző vezénylete mellett szólalt meg. A hangszerelési leleményekben rendkívül gazdag, jól követhető, érzéki hatásokban dúskáló zene, illetve a szerelmi extázist transzcendenciaélménynek tekintő – leginkább Messiaenra emlékeztető – filozófia robbanóképes elegyet alkotott és nem is maradt hatástalan. A versek fordítását a kivetítőn követhettük, s az már az első tételben kiderült, hogy Wood számára Rúmí csodálatos képei a szó legszorosabb értelmében váltak a zene sorvezetőjévé.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.