A rúdtól a mikrofonig: az új típusú női rapper

  • - minek -
  • 2019. április 20.

Zene

Meglehet, sokan csak akkor találkoztak Cardi B nevével, amikor februárban női előadóként elnyerte a legjobb 2018-as rapalbumnak járó Grammy-díjat, noha jó ideje a saját vagy a közreműködésével készült számokkal vannak tele a legnépszerűbb lejátszási listák. Karrierje nem nélkülözi a csodás elemeket, de azért mégsem neveznénk tündérmesének.

Eredeti neve Belcalis Marlenis Almánzar, apja dominikai, anyja trinidadi. New York Bronx városrészében született, e számtalan konfliktus által feszített környezetben, sokszorosan nehezített pályán indult előadói pályafutása is. (Érdekes, hogy a másik trinidadi származású női rapperrel, a közelmúltban nálunk járt Nicki Minajzsal finoman szólva is ellentmondásos viszonyt ápol. Korábban volt közös fellépésük, de Cardi B tavaly a cipőjét vágta hozzá egy rendezvényen, mert állítása szerint Minaj az egyik közösségi oldalon lájkolt bizonyos megjegyzéseket.)

Művészneve onnan jön, hogy a társai az utcán Bacardinak hívták, amihez karibi származásán túl az is nyilván hozzájárult, hogy húgának Hennessy Carolina Almánzar a becsületes neve. Tinédzserként tagja volt a Bloods nevű hírhedt bandának is, majd némi szupermarketbéli munkákat követően az ottani mene­dzser ajánlotta be egy környékbeli sztriptízbárba.

Cardi B

Cardi B

Fotó: Wikimedia/Chris Allmeid

Hogy a teljes fizikai átalakulással is járó szórakoztatóipari-húspiaci indulás, majd az innen való elrugaszkodás mennyire fontos számára, azt jelzi az is, hogy a most díjazott 2018-as Invasion of Privacy című albumának nyitószáma, a Get up 10 azt járja körül, hogyan lépett tovább és küzdött meg az őt ért támadásokkal, és hogy a művészi-anyagi siker, a férfiak feletti hatalom részegítő érzése pofánveréssel felérő választ ad a mocskolódóknak.

Már csak azért is, mert az egyik nyilatkozata szerint a sztriptíz pusztán tisztes megélhetést nyújtott számára, sőt ebből tudta biztosítani a lehetőséget ahhoz, hogy ismét iskolába járjon, még ha onnan idővel ki is maradt.

Cardi B 2013 körül a közösségi médiában publikált videói révén lett ismert, majd a VH1 tévécsatorna reality műsorának (Love & Hip Hop: New York) hatodik évadában kapott szerepet, ahol gyorsan kiderült, hogy ebben a show-ban ő az igazi főszereplő és pénzcsináló.

2016-ban és 2017-ben elkészített két, a kritika által magasztalt mixtape-et is (Gansta Bitch Music Vol. 1 és Vol. 2) – ez a hiphop/r&b színtéren népszerű formátum többek között a zenei források, hangminták lazább kezelésében tér el egy sima albumtól, no meg abban is, hogy többnyire ingyen beszerezhető.

A Grammy-díjas album borítója

A Grammy-díjas album borítója

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Közben mások is felfedezték a fergeteges tempóban és stílusosan rappelő Cardi B-t, így egyre több híres előadó számában vendégszerepelt, ami még mindig egy fontos ugródeszka a befutáshoz; ilyen volt a Maroon 5-val közös Girl Like You, a Bruno Marsszal készített, mélyen nosztalgikus Finesse vagy a neves női előadótársaival (Rita Ora, Bebe Rexha, Charlie XCX) közösen előadott, az azonos neműek iránti vonzalmakat körüljáró Girls.

2017-ben jelent meg első igazi, saját slágere, a lüktető, pumpáló és ellenállhatatlan Bodak Yellow, majd sorra a többi, rendre sikerlistás száma, tavaly pedig kijött az a bizonyos album, az Invasion of Privacy, amelytől egyszerűen fejre állt a zenei sajtó.

Pedig a recept látszólag egyszerű: szabadszájú, egyszerre szellemes és trágár rigmusok és verzék, mindez határozott karibi/trinidadi ízzel, erős nazális tónussal tálalva. A jól kitalált, hatásos és mélyen a bőr alá férkőző produkció persze többletjelentést nyer egy olyan előadótól, akinek stílusa önmagában is lefegyverző, és sajátságosan értelmezi át a hiphop szubkultúrában sokszor egészen más hangsúlyokkal kezelt női szerepeket.

A szexuális témákat nyíltan taglaló szókimondás, a szociális és etnikai gyökerek büszke vállalása, a gettó optikájából fontos női témák hangsúlyozása, sőt, a dalokba rejtett határozott politikum mind része a sajátos Cardi B-univerzumnak, ráadásul rutinos és egyben jó humorú, minden szempontból hús-vér médiaszereplőként szinte valamennyi megszólalása esemény.

Zenéje egyszerre építkezik a kortárs hiphop-, trap-, sőt grime-elemekből, az r&b és a latin/karibi zenei hagyományból – az I Like It című számában például egy 1967-es Pete Rodriguez-sláger vázára telepít lüktető, gyilkos latin/trap gépezetet.

A vendég előadók szerepeltetése ebben a műfajban úgyszólván kötelező feladat, a kortárs latin hiphopelőadóktól a népszerű soulmuzsikusokig felvonul itt is mindenki, de ettől ez még Cardi B pályája marad. Kétségtelen, hogy amit csinál, az aligha forradalmasítja napjaink popzenéjét, de olyan üde színfolt, amiért a jelenlegi felhozatal ismeretében határozottan hálásak lehetünk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.