Interjú

"Lovasi megkért, hogy mutassak neki témákat"

Szesztay Dávid multiinstrumentalista, dalszerző

  • Soós Tamás
  • 2019. április 21.

Zene

Izgalmasan radioheades szólólemezzel jelentkezett a magyar alterzene mindenese. A Kiscsillag gitáros-billentyűse színészi kitérőjéről és persze Lovasi zenekaráról is mesélt.

Magyar Narancs: Játszottál már altert a Kiscsillagban, jazzt a Santa Diverben, artrockot a Davban. Szólóban viszont egészen másfajta zene, zongorás kamarapop csúszott ki belőled. Hogyhogy?

Szesztay Dávid: Miután 2016-ban pihenőre küldtem a Davot, eleinte egy új zenekarban gondolkodtam. Amikor ez sehogy sem akart összeállni, arra gondoltam, miért ne kísérletezhetnék egyedül a stúdióban. Azért is tudtam bátran felvállalni, hogy szólólemez lesz, mert ez a nyugisabb stílus tükrözi az ízlésemet.

Amikor kikapcsolódok, ilyen jellegű zenéket hallgatok. Erik Truffaz-tól a Pearl Jamig sok mindent szeretek, de a vége mindig az, hogy berakom a kedvenc Radioheademet. Vagy mostanában például Villagerst, amelyben egy ír srác játszik countryba hajló, pár akkordos számokat. A szólólemez dalainak zöme 2016 nyarán született, amikor sok új hatás ért. A fesztiválszezon elején kerültem be a Kiscsillagba, állandóan úton voltunk, és valószínűleg igényem volt rá, hogy kontrasztként csendesebb zenéket írjak.

Szesztay Dávid multiinstrumentalista, dalszerző

Szesztay Dávid multiinstrumentalista, dalszerző

Fotó: Németh Dániel

 

MN: Miért döntöttél úgy, hogy minden hangszeren te fogsz játszani?

SZD: Mert izgalmas kihívásnak tűnt. Nem véletlenül lettem multi-instrumentalista. Már 12 évesen is azt élveztem, hogy a Yamaha magnómmal egymás mellé pakolhattam négy különböző hangsávot. Szeretem váltogatni a hangszereket, megírni valamit gitáron, aztán átkapcsolni basszusgitárosba, és azzal a mentalitással kiegészíteni a dalt. Képtelen vagyok egyetlen hangszer mellett letenni a garast.

MN: A zongora volt az első szerelem?

SZD: Igen, de aztán némileg kiszerettem belőle. Későn, 13 évesen kezdtem zongorázni, a családom azt hitte, úgysem lesz már zenész belőlem. Aztán elkapott a rockzene, átváltottam elektromos gitárra, az első zenekaromban is punk-rockot játszottam. A zongorával kötött barátságom a 2000-es évek elején élte fénykorát, amikor a Kamu zenekarban billentyűztem.

Nem mondom, hogy jazz-zongorista lettem, de alaposan belemásztam ebbe a játékstílusba. A basszusgitár pedig csak úgy rám ragadt. Kézdy Luca, a későbbi feleségem hívott el egy jazzformációba, és kitalálta, hogy próbáljam ki a basszusgitárt. Jó ötlet volt, mert közel áll hozzám az a stabilitás és alázat, amit ez a hangszer képvisel egy zenekarban. Annyira megszerettem, hogy ma már basszusgitáron gyakorolok a legtöbbet, és a Lucával közös zenekarunkban, a Santa Diverben is ezen játszom.

MN: Autodidakta vagy?

SZD: Többnyire. Magántanárhoz jártam zongorázni.

MN: Nem hiányzott soha a jazzképzés?

SZD: Nem, mert a Kamuban olyan zenészek vettek körül, akik hasonló cipőben jártak. Funkos jazzt játszottunk, amire Erik Truffaz és a hetvenes évekbeli, San Francisco utcáinra hajazó funk is hatott. Ott tehát nem a technikai tudás, hanem az volt az érdekes, hogy viszonylag egyedi módon keveredtek a stílusok. Csak a Bud­budās nevű all star jazz-zenekarban keltett bennem ez feszültséget, de voltak rajtam kívül mások is, akik nem tudtak kottát olvasni, így nem stresszeltük szét magunkat ezen.

MN: Ahogy jazz-zongorista, úgy végül színész sem lettél, pedig egy időben sokat forgolódtál alternatív társulatokban.

SZD: Kisgyerekként humorista akartam lenni. Szerettem szerepelni, bohóckodni, de ez kamaszkorban elmúlt. Gátlásos lettem. Emiatt úgy éreztem, bennem ragadt valami, amit nem bontakoztattam ki. Mivel nem voltam elég képzett ahhoz, hogy a jazztanszakra felvételizzek, egy alibi főiskola után az akkoriban induló szinkronszínész-tanfolyamok egyikére jelentkeztem.

Onnan hívott el Cserje Zsuzsa a Pesti Kör néven induló színiiskolába. A hároméves képzés után pár osztálytársammal összeálltunk, és a Szkéné Színház kamaraszínházában, a Stúdió K-ban alapítottunk egy társulatot. Két darabot állítottunk színpadra, az Ismeri a Tej­utat? című, kétszereplős Karl Witt­linger-előadásban én voltam az egyik őrült az elmegyógyintézetben. Élveztem a színészetet, sőt rendezői ambícióim is támadtak, de a második darabnál elfogyott az energiám.

Több zenekarban játszottam, nem tudtam mellé a társulatot is bevállalni. Később azért sok mindent kamatoztattam a színészi tapasztalataimból, amikor színházi és filmzenéket írtam. Pater Sparrow kísérleti sci-fijéhez, az 1-hez elég sötét zenét kellett írni, amiben visszanyúlhattam a radioheades gyökereimhez, illetve Keszég Lászlónak – akivel még a Pont Műhelyben ismerkedtünk meg – szoktam évente egy rendezéséhez zenét szerezni. Legutóbb például A fizikusokhoz, amit a Pécsi Nemzeti Színházban rendezett.

MN: Zenekaraidnak fontos eleme a műfajok köztiség. Izgalmas, a progresszív rocktól a jazzig kalandozó anyagokat adtál ki a Davval is.

SZD: A zenei sokszínűséggel meg kellett tanulnom együtt élni. A Davnak alapproblémája volt, hogy túl szerteágazó zenét játszottunk, amit nem lehetett igazán profin megvalósítani. A közönség sem tudta követni, mert aki a jazzt szereti, annak túl rockos volt, aki a rockot, az nem értette, miért játszunk hatperces, instrumentális zongoradarabot egy zúzás után.

A zenei ötletek jók voltak, de ha nincs minden részlet a helyén, az lehúzza az egész számot. Sok frusztrációt okozott az is, hogy kénytelen voltam énekelni, mert nem találtunk frontembert. A Dav vége felé jöttem rá, hogy jobban szét kell válogatni az ötleteimet. Azóta számlistákat írok a különböző stílusú dalvázlatoknak. Annak a híve vagyok, hogy egy stíluson belül legyen színes a zene, de a lemeznek legyen egy egységes karaktere. Ebben a felfogásban született a Dalok bentre is.

MN: Amin végig te énekelsz. Komfortosabban érzed már magad az énekesszerepben?

SZD: Választhattam: vagy feladom az éneklést, vagy elkezdek gyakorolni. A Kiscsillagban először hülyének néztek, miért berregek a koncertek előtt, de el kellett fogadnom, hogy gyengébbek a hangszálaim, és inkább elvégzem ezeket a szájpörgetős gyakorlatokat fellépés előtt. Mára kibékültem azzal is, hogy nem énekelhetek magas hangfekvésű rockdalokat, mert abból csak szenvedés lesz.

A szólólemezre életemben először olyan hangnemben írtam számokat, ami kényelmes számomra. Ezeket a szólódalokat el tudom énekelni akár másnaposan, kialvatlanul is. Nem mintha ez jellemző lenne rám.

MN: Dalszerzőként mennyire tudtál beilleszkedni a Kiscsillagba?

SZD: A Kiscsillag Lovasi zenekara, amelyben megvalósíthatja önmagát. Nyitott az ötletekre, de ezt a felállást senki nem akarja megbolygatni.

MN: A legutóbbi Kiscsillag-sláger, az Ott, ahol akarod zenéjét mégis te írtad.

SZD: Eddig olyan progresszív zenekarokban játszottam, ahol bármi belefért. Pár éve viszont kipróbáltam, tudok-e háromperces pop-rock dalt írni. Közzétettem néhány demót a netem, szerintem ezekre figyelhettek fel a Kiscsillagban, amikor kerestek valakit a zenekarba. Miután bevettek, Lovasi megkért, hogy mutassak neki témákat.

Elővettem a fiókból a rockos ötleteimet, de ő azokra a dalokra rezonált, amelyekből a szólóalbum lett. Ezek között volt az Ott, ahol akarod is, amire írt szöveget. Friss tagként nagyon nagy élmény volt, hogy az én dalommal is foglalkoztunk, remélem, lesz folytatása.

MN: Kellett a szólólemez ahhoz, hogy a szakma elismerjen dalszerzőként?

SZD: Igen. Fűtött a motiváció, hogy ennyi idősen letegyek már valamit az asztalra, amit relevánsnak érzek. Úgy érzem, ez sikerült, és izgalmasan szólalnak meg a dalok élőben is. És egy kicsit monumentálisabban. A lemezen több szám is van, amely halad valami felé, de amikor azt hinnéd, jön a csúcspont, szándékosan visszafojtom a dalt, majd szép csendesen kieresztem a feszültséget.

Ezeket a dalokat élőben jobban kibontjuk, de azért hűek maradunk a lemezhez, nem gitározunk bele óriási szólókat. Most nagyon izgat ez a fajta kísérletezés. Már írtam is öt új dalt, hogy koncerten kitöltsük az egyórás játékidőt, szóval lesz majd következő lemez is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.